Utvecklingsarbetet kring lärandekulturen på Utbildning Nord resulterat i en bok

Så ska lärande kulturen stärkas på Utbildning Nord

Under snart två år har Utbildning Nord i Övertorneå arbetat med att utveckla sin pedagogiska verktygslåda med utgångspunkten ”den studerande i centrum”. Det har nu resulterat i en bok ”Lärandets vägmärken - underlag för lärandearbetet vid Utbildning Nord” som är avsedd att stärka lärandekulturen på Utbildning Nord.

En pilotgrupp av lärare och ledning har tillsammans professor emeritus Tom Tiller, som Utbildning Nord tagit in som forskningsledare, under snart två års tid arbetat med att synliggöra hur Utbildning Nord arbetar med sin lärandekultur och hur den kan utvecklas.

- Utbildning Nord vill att praxis ska ha sin grund i goda och starka värden. Man har även utformat överordnade mål och ämnesmål som styrverktyg. Medarbetarna har ändå upplevt att det finns en potentiell ”missing link” i detta system när det gäller det dagliga, praktiska arbetet och att bra vägmärken kan vara en ny dimension som kommunicerar bättre och mer synligt mellan värden och mål. Vi vet att detta är ett banbrytande arbete men hoppas och tror att det ska kunna ge positiva avtryck när det gäller lärandet och undervisningen vid Utbildning Nord under kommande år, förklarar Tom Tiller forskningsledare på Utbildning Nord arbetet med den framtagna boken ”Lärandet vägmärken - underlag för lärandearbetet vid Utbildning Nord.

På fredag 14 september kommer boken att presenteras för all personal och arbetet med att implementera innehållet startar under ledning av professor Tom Tiller.

Seminariet pågår mellan kl 13.00-14.30

Media inbjudes att träffa pilotgruppen och medverkande i anslutning till seminariet. Ta kontakt med Leif Lahti, direktör på Utbildning Nord för ytterligare information.
Mobil: +46 70 311 18 88.

I snart 50 år har Utbildning Nord i Övertorneå anordnat yrkesutbildningar för arbetsmarknadens behov för studerande från Finland, Norge och Sverige. Årligen studerar ca 450-500 personer hos oss inom vitt skilda yrkesområden såsom automationsteknik, ekonomi, IT, media, restaurang och storkök, vård, bygg, hantverk,, elteknik, kylteknik, fordonsteknik, plåtteknik och CNC-teknik. Vi har dessutom ca 60 svenska gymnasieelever inom sex olika yrkesprogram. Utbildning Nord har ca 70 anställda i en verksamhet som bedrivs i en kreativ och mångkulturell miljö. Utbildning Nord är certifierade enligt IS0 9001-2015. Mer information om oss hittar du på www.utbnord.se