”Rättvisa är inte att alla får samma sak i slutet” – Alice Teodorescu om statens makt i UR:s De obekväma

– Jag tror att det är svårt att bli annat än borgerlig när man växer upp i ett land med brödköer, där man som barn tvingas köa för mat. Där man ser skräcken i sina föräldrars ögon dagligen. Det säger Alice Teodorescu, känd som en provokativ och orädd liberal debattör. Om en vecka sänds andra avsnittet av UR:s De obekväma, en serie där sju politiskt aktiva personer får ägna var sitt program åt en fråga som de brinner för. Där ger Alice Teodorescu sin bild av Sverige och hur det bör förändras. Ikväll, 9 april, visas första avsnittet med artisten Sebbe Stakset i SVT1 och på UR Play.

– Det samhälle som jag skulle vilja se, är ett samhälle som utgår mycket mer från individen. Där staten tar ett steg tillbaka och där rättvisa inte är att alla får samma sak i slutet, utan att alla har haft samma möjligheter att skapa sig det liv de vill ha, säger Alice Teodorescu.

Alice Teodorescu är en orädd och, i mångas ögon, obekväm liberal debattör som flitigt förekommer i samhällsdebatten. I andra avsnittet av UR:s De obekväma berättar Alice om sin syn på statens makt och individens frihet. Hon menar att staten har för stor makt i Sverige och att politikerna är alltför benägna att fatta beslut åt den enskilde. En stark stat gör medborgarna initiativlösa men att flytta över makten från staten till individen leder till att hen tar ett större ansvar för de egna behoven, tycker Alice. I programmet beskriver hon också hur uppväxten i Rumänien format hennes världsbild.

I UR:s De obekväma får politiska sakfrågor kött och blod genom människor som brinner, lever och kämpar för sina åsikter. Det kommer att handla om bland annat klasshat, statens makt, kortare arbetstider, migrationspolitik och övervakning på internet. Medverkar gör Sebbe Stakset, Alice Teodorescu, Clara Lidström, Peter Sunde, Makode Linde, Foujan Rouzbeh och Ivar Arpi.

De obekväma sänds på onsdagar kl. 22.00 i SVT1 med start 9 april. Efter sändning finns avsnitten på UR Play. Serien består av sju dokumentärer á 30 minuter.