UR:s Sverige sviker nominerat till Stora Journalistpriset

UR:s Sverige sviker nominerat till Stora Journalistpriset

I dag nominerades Camilla Johansson och Helene Näslund till Stora Journalistpriset i kategorin Årets Berättare för Sverige sviker, en dokumentärserie i fyra delar där 16 ungdomar fick berätta sin historia. Sverige sviker skildrade konsekvenserna av vuxnas svek och bristerna i dagens skola, långt bortom statistik och utredningar. Den var en del av UR:s satsning på de unga som varje år riskerar att hamna utanför, där även kampanjen #tolvkommafyra ingick.

– Det känns fantastiskt att de här modiga ungdomarnas berättelser uppmärksammas på det här sättet. Sverige sviker handlar om en fråga som tyvärr är ständigt aktuell; hur vuxenvärlden varje år sviker ett stort antal ungdomar, säger projektledaren Camilla Johansson.

Juryns motivering:

"För ett storslaget filmiskt berättande som med respekt låter oss komma andäktigt nära barnen som skolan svek."

Sverige sviker finns att se här.

De unga som vuxenvärlden sviker

Enligt skollagen ska alla elever få det stöd de behöver för att nå kunskapsmålen. När Sverige sviker sändes var det ca 12,4 procent av niorna som lämnade grundskolan utan att få behörighet till gymnasiet. Enligt Skolverkets senaste siffror som släpptes tidigare i höstas är det nu ca 13,1 procent av niondeklassarna som inte får gymnasiebehörighet. I våras lanserade UR en stor satsning kring de unga som varje år riskerar att hamna utanför. Med fyra programserier i radio och tv och tre radioreportage ville UR lyfta fram de unga som svikits av vuxenvärlden. UR lanserade också kampanjen #tolvkommafyra för att få in ungdomars åsikter om vad som behövs för att alla ska klara skolan. Utifrån ungdomarnas berättelser skapade hiphop-duon Mohammed Ali låten Tolvkommafyra (Vem förstår mig).