Filmen Lincoln och dagens USA

Med utgångspunkt i Steven Spielbergs omtalade och prisbelönta film "Lincoln" arrangeras en offentlig paneldiskussion den 9 april om slaveriet, president Lincoln och rasrelationer i dagens USA.

I paneldiskussionen, som hålls på engelska, deltar ett antal USA-experter från Uppsala universitet. De tar sin utgångspunkt i Spielbergs prisbelönta film "Lincoln" och diskuterar frågor om det amerikanska slaveriet, president Lincoln och filmens betydelse för dagens USA. Korta avsnitt från intervjuer med regissören Spielberg och manusförfattaren Tony Kushner kommer att visas.

-   Vi tror att detta ämne är intressant för många även utanför universitetet och hoppas att många vill komma och lyssna, säger Dag Blanck, föreståndare för Svenska institutet för nordamerikastudier vid engelska institutionen, som arrangerar paneldiskussionen tillsammans med forskargruppen för amerikansk litteraturvetenskap vid engelska institutionen  och Utrikespolitiska föreningen.

Paneldeltagare:

Susan Hegeman, Uppsala Fulbright Professor of American Studies 2012/13
David Watson, docent i amerikansk litteraturvetenskap, Engelska institutionen
Dag Blanck, föreståndare, Svenska Institutet för Nordamerikastudier

Moderator: Daniel Kjellén, ordförande, Utrikespolitiska föreningen i Uppsala

Tid och plats:
9 april, kl 19.15 i Universitetshuset, sal IX.

För mer information, kontakta Dag Blanck, tel: 018-471 22 08, 070-148 02 17, eller dag.blanck@engelska.uu.se

Regioner

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7