Gå direkt till innehåll
De fyra idrottsstipendiaterna träffar rektor Eva Åkesson. Vid välkomstmottagningen i höst överlämnas stipendierna. Från vänster: Karl Larsson, Lina Sjöberg, Johanna Heldin, Rassmus Andersson.

​Fyra unga elitidrottare får stipendium

Vid Uppsala universitet finns många studenter som parallellt med sina studier idrottar på elitnivå. Fyra av dem har utsetts till de första mottagarna av ett alldeles nyinrättat stipendium som vänder sig till denna grupp.

– Uppsala universitet ska vara ett idrottsvänligt universitet och det är roligt att kunna ge fyra av våra studenter en extra uppmuntran. De har lyckats kombinera universitetsstudier på hög nivå med en elitsatsning inom idrotten på ett imponerande sätt, säger rektor Eva Åkesson.

De fyra studenterna är:

- Lina Sjöberg, heltidsstuderande på Juristprogrammet termin 4 och aktiv inom gymnastikgrenarna trampolin och DMT i Uppsala Gymnastikförening. Har under studietiden bland annat tagit två SM-guld i båda grenarna och VM-brons i DMT.

- Johanna Heldin, heltidsstuderande på Läkarprogrammet sedan HT-13 och aktiv inom curling i IK Fyris Curling. Hon har meriter som silver i mixed-VM, och fjärdeplatser i junior-VM och ungdoms-OS.

- Karl Larsson, heltidsstuderande på Civilingenjörsprogrammet i energisystem sedan HT-13 och aktiv inom fotboll i IK Sirius. Han har spelat i seniorlaget på elitnivå i sju år, deltagit i juniorlandslag och vunnit junior-SM.

- Rassmus Andersson, heltidsstuderande på Civilingenjörsprogrammet i kemiteknik sedan HT-11 och aktiv inom orientering i OK Linné. Han har ett antal SM-medaljer, och har topplaceringar i långdistans och stafett från student-VM.

Stipendierna delas ut under välkomstsmottagningen för nya studenter på UKK i höst.

Uppsala universitet arbetar för att vara ett idrottvänligt universitet och i samband med att rutiner för elitidrottande studenter togs fram 2015 inrättades ett stipendieprogram. Fyra elitidrottande studenter tilldelas varje år 2016-2018 ett stipendium på 25 000 kronor.

Om stipendiet: Behöriga att söka är aktiva studenter vid Uppsala universitet som bedrivit minst en termins studier på minst halvfart med godkända resultat. Idrotten ska ingå i något av Riksidrottsförbundets specialidrottsförbund. Individuella idrottare ska tävla på lägst nationell mästerskapsnivå och/eller i landslag. Elilagsidrottare ska spela i någon av de två högsta nationella serierna. Även tränare av elitlag, eller förbundskapten eller förbundstränare kan söka. En sammanvägning av studie- och idrottsmeriter sker av en kommitté bestående av representanter för universitetet, studentkåren och Upplands Idrottsförbund.

För mer information kontakta:

Tom Petersson, handläggare på planeringsavdelningen, tel: 070-425 02 77 eller tom.petersson@uadm.uu.se

Regioner

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7