Hamburgare, modeexpertis och strumpor på årets Anders Wall-föreläsning i entreprenörskap

Grundaren av en klassisk hotellkedja, en av männen bakom en lika klassisk hamburgerkedja, modellen som sadlade om till entreprenörskap och författaren och debattören som medverkat i nära hundra böcker om näringsliv. Det är årets huvudtalare på Anders Wall-föreläsning vid Uppsala universitet på torsdag. Bland dagens unga entreprenörer finns hjärnorna bakom framgångssagan Happy Socks.

Emma S. Wiklund var en hyllad supermodell under slutet av 80-talet . Sedan dess har hon arbetat som bland annat skådespelare och programledare. På senare år har hon spelat en avgörande roll för modeföretaget Lindex förnyelsearbete som styrelseledamot, konsumentrådgivare och modeexpert. Nu förverkligar hon sin dröm och lanserar ett eget hudvårdsmärke. Richard Bergfors driver familjeföretaget MAX, grundat 1968, tillsammans med sin bror Christoffer. Målet för bröderna är att göra MAX till världens bästa hamburgerkedja. Bicky Chakrabortys grundläggande affärsidé var att köpa och renovera gamla stadshotell. Nu är han entreprenören bakom flerfaldigt prisbelönta Elite Hotels och även pubkedjan Bishop´s Arms. Anders Johnson var en gång chefredaktör på DN och har medverkat i ett hundratal böcker om näringsliv och entreprenörskap. Han driver också det egna företaget Skriftstället. Torsdag den 25 november kan man höra alla fyra föreläsa på årets Anders Wall-föreläsningar i entreprenörskap.

Dessutom kommer fyra unga entreprenörer diskutera framgångar och svårigheter de stött på under skapandet av sina företag. Caroline Kummelstedt bakom Wear Aid som säljer ekologiska designade kläder där en stor del av avkastningen går till välgörenhet. Ludvig Andén har startat callcenterföretaget Andén & Gullstrand. Maria Berghäll har tillsammans med några vänner startat reflexföretaget Kamazoo och Mikael Söderlindh är en av grundarna till framgångsrika strumpföretaget Happy Socks.

Språkvetaren och TV-profilen Fredrik Lindström kommer att fungera som moderator under dagen som börjar 13.00 och inleds av Uppsala universitets rektor Anders Hallberg klockan 13.15 och avslutas med mingel och förfriskningar på Södermanland-Nerikes nation vid 16.30. Under förmiddagen 10.00-11.30 finns också möjlighet att delta i en diskussion på temat ”Vem blir entreprenör”, där ett antal unga entreprenörer och Anders Johnson deltar i en paneldiskussion i samspel med Ivo Zander, Anders Wall professorn i entreprenörskap vid Uppsala universitet.

För mer information, se www.entrepreneursacademy.se eller kontakta Ivo Zander, professor i företagsekonomi vid Uppsala universitet. E-post: ivo.zander@fek.uu.se, telefon: 018-471 13 55

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7