Känsligt instrument kan avslöja biologisk krigföring

En forskargrupp vid Uppsala universitet har i samarbete med FOI och Uppsalaföretaget Q-linea AB, utvecklat ett system för snabb och känslig detektion av farliga sporer och bakterier i luft. Ett första test i fält visade mycket lovande resultat.

Den 27 augusti utfördes en demonstration i Uppsala för att testa ett nytt system för övervakning av luftburna patogener. Med vid demonstrationen var fyra observatörer från Försvarets Materielverk (FMV), som beställt utvecklingen av prototypsystemet inom ramen för sitt nanoteknologiprogram. Under demonstrationen lyckades leverantörerna på en timma påvisa bakteriesporer och bakterier i mycket låga halter i luftprover som samlats i fält.

Utvecklingen av detektionssystemet har skett i samarbete mellan Uppsala universitet, FOI i Umeå, och det Uppsalabaserade företaget Q-linea AB. Projektet har letts av Mats Nilsson, professor i molekylär diagnostik vid institutionen för genetik och patologi:

- Detta är ett stort genombrott för en teknologi som vi har utvecklat under lång tid och som möjliggör känslig detektion av bakterier och sporer genom att analysera enskilda molekyler från dem.

Enligt Per Wikström vid FOI i Umeå, som ansvarat för provinsamlingen i fält, har ambitionen varit att utmana systemet med så realistiska prover som möjligt där systemet måste klara av att hantera den komplexa flora av biologiskt material som det finns i naturlig "skogsluft". Jonas Jarvius, VD för Q-linea AB, berättar om utmaningen att leva upp till de krav som beställarna hade på detektionsinstrumentet som företaget utvecklat i projektet:

- Instrumentet måste vara mobilt, relativt litet och både snabbare och känsligare än det instrument som tidigare använts för denna analys.

Detektionssystemet ska nu vidareutvecklas inom ramen av ett europeiskt projekt för säkerhetsforskning lett av det norska försvarsforskningsinstitutet FFI samt ett försvarsindustriellt projekt där Q-linea AB deltar som underleverantör.

Kontakt: Uppsala universitet: mats.nilsson@genpat.uu.se; tel: 018-471 48 16; mob: 073-053 78 76, FOI: per.wikstrom@foi.se, Q-linea AB: jonas.jarvius@qlinea.com

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7