Ny avhandling om skyddet av personuppgifter i EU-rätt

I en ny avhandling i juridik analyserar Andreas Kotsios EU-lagstiftningen kring skyddet av personuppgifter när den används av näringsidkare för att tjäna pegar. Personuppgifter skyddas inom EU av dataskyddsförordningen, GDPR, och i avhandlingen undersöks en ny trend som har uppstått där konsumentlagstiftning används istället för GDPR.

“If you are not paying for the product you are the product”. Det är ett uttryck som använts ofta de senaste åren och illustrerar hur man allmänt verkar förstå hur ett antal it-bolag arbetar: man betalar med sina personuppgifter och får en digital tjänst i gengäld. Många av dagens tech-jättar har implementerat affärsmodeller som är baserade på att skapa inkomst genom att bearbeta personliga data.

I EU har bearbetning av personliga data traditionellt reglerats under dataskyddsrätten, såsom den nuvarande GDPR. Men på senare tid har ett nytt tillvägagångssätt blivit mer populärt då konsumentlagstiftning också kan användas för att förstärka skyddet för konsumenter när de tillhandahåller sina data i utbyte mot en produkt. Ett stort antal forskare, auktoriteter och till och med en del nationella domstolar har undersökt och rekommenderat lösningar för hur konsumenträtten ska kunna tolkas så att den inkluderar skydd för konsumenter från otillåtna metoder och avtalsvillkor som rör hur näringsidkare behandlar personliga data.

Andreas Kotsios avhandling tar emellertid ett steg tillbaka för att fundera över huruvida det finns någon rättslig grund för det nya tillvägagångssättet, baserat på det materiella skyddet som konsumenträtten kan föreskriva under begreppet fairness. Närmare bestämt undersöker avhandlingen om konsumenträtt verkligen tillhandahåller ett bättre eller annorlunda skydd för konsumenter när det gäller deras personliga data som “betalningsmedel”, i jämförelse med skyddet som tillhandahålls enbart under EU:s dataskyddsrätt. Andreas Kotsios analyserar också vilka nya insikter det här nya tillvägagångssättet medför, både när det gäller konsumenträtt och dataskydd generellt inom EU.

För mer information kontakta: Andreas Kotsios, e-post: andreas.kotsios@jur.uu.se

Paying with Data: A Study on EU Consumer Law and the Protection of Personal Data.

Uppsala universitet
Sveriges första universitet. Kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet rankas bland världens främsta lärosäten. www.uu.se

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7