Ny satsning på immaterialrätt vid Uppsala universitet

Forskning kring immaterialrätt handlar om skyddet för olika former av intellektuella produkter och innefattar bland annat upphovs- och patenträtt. Med hjälp av medel från Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse kommer en immaterialrättsakademi att bildas vid Uppsala universitet. Akademin ska stärka den immaterialrättsliga forskningen i Sverige och vara en attraktiv forskningsmiljö för yngre forskare.

Immaterialrätten, främst upphovs-, patent, design- och känneteckensrätten, tilldrar sig allt mer politiskt, ekonomiskt och akademiskt intresse, såväl nationellt som internationellt. Immaterialrätten är viktig i innovations- och informationssamhällen och spelar en stor roll för ekonomisk tillväxt och framåtskridande i en marknadsekonomi.

Syftet med den nya akademin är att bygga upp en nationell immaterialrättslig forskningsplattform för att skapa dynamik i och utveckla den immaterialrättsliga forskningen. Akademin kommer främst att stödja unga excellenta forskare som har ett stort engagemang i immaterialrättsliga frågor. På sikt är tanken att även knyta doktorander till akademin. Akademin ska också ha ett nära samarbete med det praktiska rättslivet.

Initiativtagare till den immaterialrättsliga akademin är docent Sanna Wolk, vid Juridiska institutionen, Uppsala universitet.

- Det är av vikt att forskningsresultaten kommer till praktisk nytta. Avsikten är att knyta advokater, domare och patentombud med flera till akademin, så att det kan byggas grupper av forskare och praktiker. Det för att skapa en dialog mellan forskningen och det praktiska rättslivet, säger Sanna Wolk.

Med den ökade uppmärksamheten på det immaterialrättsliga skyddet samt immaterialrätternas värde som företagstillgångar är det ett rättsområde som har vuxit i såväl betydelse som komplexitet. Det är därför särskilt viktigt att det byggs upp nationella forskningsplattformar som kan bidra till nödvändig analys av rättsområdets utveckling och framtida utmaningar.

- Det är viktigt att immaterialrättsforskningen stärks på det nationella planet och akademin kommer aktivt att knyta till sig unga forskare från andra universitet och högskolor, säger Sanna Wolk.

Initiativet att skapa ett forum för duktiga immaterialrättsforskare stöds av flera advokatbyråer, patentbyråer, företag och olika immaterialrättsliga organisationer samt myndigheter.

För mer information, kontakta Sanna Wolk, tel: 0709-62 62 82, e-post: sanna.wolk@jur.uu.se

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7