Pressinbjudan: Dag Hammarskjöldföreläsning med Amina J. Mohammed

Den 23 februari håller Förenta nationernas vice generalsekreterare Amina J Mohammed Dag Hammarskjöldföreläsning i Uppsala. Föreläsningen är öppen för allmänheten.

Dag Hammarskjöldföreläsningen är ett årligt återkommande evenemang och hålls till minnet av Dag Hammarskjöld, FN:s andre generalsekreterare, och de värden Hammarskjöld stod för i sin gärning: medkänsla, humanism och internationell solidaritet och samarbete.

Amina J Mohammed är FN:s vice generalsekreterare och ordförande för United Nations Sustainable Development Group. Hon var processledaren bakom Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling som antogs av FN:s generalförsamling 2015. Innan sitt uppdrag för FN var hon Nigerias miljöminister och i den rollen ledde hon insatser för klimatåtgärder samt program för att skydda den naturliga miljön.

Amina J Mohammeds föreläsning bär titeln: “Strength in our common humanity”.

Tid:
23 februari klockan 17:00 – ca 18:00
Plats:
Universitetsaulan, Biskopsgatan 3, Uppsala
Föreläsningen och den efterföljande diskussionen hålls på engelska. Evenemanget sänds live via denna webbsida.

I samband med föreläsningarna hålls också en kort minnesceremoni vid Dag Hammarskjölds grav.

Journalister som vill få en reserverad plats i universitetsaulan eller närvara vid ceremonin vid graven anmäler sig till Uppsala universitets presstjänst. press@uu.se 070-167 92 96.

Dag Hammarskjöldföreläsningarna arrangeras av Dag Hammarskjölds Minnesfond och Uppsala universitet. Föreläsningen genomförs i samarbete med studentföreningarna Utrikespolitiska Föreningen och Pax et Bellum.

Pressbilder av Amina J Mohammed finns på FN:s webbplats.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7