Gå direkt till innehåll
OBS! INSTÄLLD! Pressinbjudan: Dag Hammarskjöldföreläsning med Christiana Figueres

Pressmeddelande -

Obs! Föreläsningen inställd! Den 1 oktober arrangeras årets Dag Hammarskjöldföreläsning. Talare är Parisavtalets “chefsarkitekt” Christiana Figueres. Journalister inbjuds att anmäla sig till evenemanget.

Under sin tid vid United Nations Framework Convention on Climate Change samlade Christiana Figueres regeringar, företag, aktivister, finansiella institutioner och NGO:s för att tillsammans leverera det historiska Parisavtalet. Hela 195 nationer enades om att hålla den globala temperaturökningen långt under två grader och sträva efter att den ska stanna vid 1,5 grader, för att kunna skydda de mest utsatta. Som avtalets ”chefsarkitekt” anses Christiana Figueres ha gett upphov till en ny sorts diplomati baserad på samarbete, och har för detta fått många utmärkelser.

Christiana Figueres kommer att tala under rubriken: ”Hammarskjöld Today: His Legacy on Environmental Issues”.

Dag Hammarskjöldföreläsningen är ett årligt återkommande arrangemang sedan 1998 och hålls till minnet av Dag Hammarskjöld, FN:s andre generalsekreterare, och de värden Hammarskjöld stod för i sin gärning: engagemang, humanism och internationell solidaritet och samarbete.

Dag Hammarskjöld Foundation (Dag Hammarskjölds Minnesfond) och Uppsala universitet arrangerar föreläsningen tillsammans. Läs mer om tidigare Dag Hammarskjöldföreläsningar.

Föreläsningen hålls på engelska och kommer också att sändas live på webben.

Plats: Universitetsaulan, Biskopsgatan 3, Uppsala.
Datum: 1 oktober 2019
Tid: 16.00 – ca 17.45

För att få tillgång till press/fotoplats krävs föranmälan via Uppsala universitets presstjänst: 070-425 0864, presskontakt@uadm.uu.se

Zennströmföreläsning: ”Learning to live with a lively planet”
Senare samma dag fortsätter diskussionen om klimatledarskap i Universitetshuset. Klockan 18:15 (sal X) börjar föreläsningen ”Learning to live with a lively planet” med Keri Facer, Uppsala universitets tredje gästprofessor på Zennströms klimatprofessur med inriktning klimatledarskap.

Se pressinbjudan för ”Learning to live with a lively planet”.

Regioner

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7