Pressinbjudan: Europas forskningspolitik - vart är vi på väg?

Hur har forskningspolitiken förändrats i Europa, inklusive Sverige, de senaste åren? Hur ser framtiden ut? Den 17-18 mars samlas forskare, finansiärer och representanter för europeiska forskningsorganisationer i Uppsala för att diskutera och reflektera kring utvecklingen inom forskningspolitik och vetenskapliga institutioner i dagens Europa.

Initiativtagare till konferensen är organisationsforskaren Linda Wedlin vid företagsekonomiska institutionen, som 2006 fick det norska Nils Klimpriset för unga forskare. Efter en avhandling om ranking av handelshögskolor, har hon fortsatt forska om reglering och styrning av utbildning och forskning. Hon är intresserad av hur den aktuella utvecklingen påverkar vetenskapens organisation och praktik. Hur ser dynamiken mellan vetenskap och politik ut?

- Vi har t ex Bolognaprocessen och de nya system för forskningsfinansiering som växer fram. Det finns också ett nytt gemensamt forskningsråd i Europa. Det är viktigt att lyfta fram vad denna utveckling betyder för vetenskapen, säger Linda Wedlin.

Under konferensen deltar bland andra tidigare generaldirektör för EU:s forskningsdirektorat, Achilleas Mitsos, samt Sveriges representanter i det europeiska forskningsrådet ERC och i organisationen Euroscience. Första dagen avslutas med en paneldiskussion som belyser utvecklingen och framtiden, i Sverige och Europa.

Journalister hälsas välkomna att delta vid konferensen. OBS anmäl er för sittplats via anneli.waara@uadm.uu.se

Läs programmet på universitetets webb.

Läs mer om Nils Klimpriset.

För mer information om programmet, kontakta Linda Wedlin, 018-471 13 51, 070-512 10 47, eller Linda.Wedlin@fek.uu.se.

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7