Pressinbjudan: Första stora vågkraftsgeneratorn sjösätts i Lysekil

Den 12 mars sjösätts den första stora generatorn i den blivande vågkraftsparken i Lysekil av forskare och doktorander från Uppsala universitet. Media hälsas välkomna att följa sjösättningen.

-   Efter flera års forskning är det nu dags att göra en mer storskalig verklighet av en helt ny energiform som vi tror kommer att bli en bland andra självklara tekniker för att täcka samhällets energibehov i framtiden, säger professor Mats Leijon som lett utvecklingen av tekniken vid Uppsala universitet sedan starten 2002.

- Efter att den första generator installerades 2006 har vi förfinat tekniken för att uppnå högre effekt och kan nu sjösätta en ny generation vårgkraftverk.

I det nya kraftverket används för första gången ett alternativ till den magnet som vanligen används i vågkraftstekniker. Dessa s k permanentmagneter innehåller nämligen sällsynta ämnen som blivit allt dyrare och har negativ miljöpåverkan. Därför använder forskarna i Uppsala nu en ny sorts translator som innehåller ferritmagneter.

För mer information om projektet, kontakta Mats Leijon, mobil: 070-425 09 23.

Anmälan om närvaro på plats görs senast 11 mars kl 17 till Malin Göteman, mobil: 073-764 80 90.

Ett antal journalister/fotografer kan följa med ut i pressbåt till sjösättningsplatsen. OBS Intresseanmälan måste göras i förväg!

Samling för att följa med ut i pressbåten sker vid Rosvikstorg på förmiddagen 12 mars. För exakt tidsangivelse, var god kontakta Malin Göteman.

Finansiärer som haft en avgörande betydelse för projektetet genomförande är:
Vetenskapsrådet; Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur; Kjell och Märta Beijers Stiftelse; CFE (Centrum för Förnybar Elenergiomvandling) II finansierade av Energimyndigheten, Uppsala universitet, Statkraft; VINNOVA; J. Gust. Richert stiftelse; Draka Kabel; Engkvists forskningsstiftelse; Ångpanneföreningens forskningsstiftelse; STandUP; Wallenius stiftelse; Seabased.

Länk till mer information om projektets framåtskridande under åren och om tekniken: http://www.el.angstrom.uu.se/forskningsprojekt/WavePower/Lysekilsprojektet.html

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7