Stipendium till fyra elitidrottande studenter

Vid Uppsala universitet finns många studenter som parallellt med sina studier idrottar på elitnivå och sedan några år tillbaka finns ett särskilt stipendium riktat till denna grupp. Årets stipendiemottagare är aktiva inom friidrott, klättring, innebandy och gymnastik.

De fyra studenterna är:

Kerstin Axelsson, studerande på civilingenjörsprogrammet STS och aktiv inom friidrott i Hässelby SK. Kerstin Axelsson har flera medaljer från junior-SM-tävlingar i långdistanslöpning och tar i år steget upp till senior.

Hanna Lif, studerande på läkarprogrammet och aktiv samt tränare inom klättring. Hanna Lif har lång erfarenhet som tränare inom tävlingsklättring och är tränarutbildare inom Svenska Klätterförbundet. Sedan årsskiftet har hon uppdraget som landslagscoach för juniorlandslaget i sportklättring.

Fredrik Lindholm, studerande på grundlärarprogrammet och aktiv inom innebandy i Storvreta IBK. Fredrik Lindholm har spelat i Storvreta hela sin karriär och har med detta lag vunnit bland annat SM-guld och Champions Cup. Utöver spel med a-laget hjälper han till som ledare för klubbens juniorer.

Gustav Tingelöf, studerande på högskoleingenjörsprogrammet i byggteknik och aktiv inom gymnastik i Uppsala gymnastikförening. Gustav Tingelöf är med i seniorlandslaget i trampolin och har vunnit SM-medaljer i alla valörer samt ett NM-silver. Under 2018 placerade han sig i både VM och EM.

Stipendierna delas ut under välkomstmottagningen för nya studenter i höst. Uppsala universitet arbetar för att vara ett idrottsvänligt universitet och i samband med att rutiner för elitidrottande studenter togs fram 2015 inrättades ett stipendieprogram. Fyra elitidrottande studenter tilldelas varje år fram till år 2021 ett stipendium på 25 000 kronor.

Om stipendiet: Behöriga att söka är aktiva studenter vid Uppsala universitet som bedrivit minst en termins studier på minst halvfart med godkända resultat. Idrotten ska ingå i något av Riksidrottsförbundets specialidrottsförbund. Individuella idrottare ska tävla på lägst nationell mästerskapsnivå och/eller i landslag. Elilagsidrottare ska spela i någon av de två högsta nationella serierna. Även tränare av elitlag, eller förbundskapten eller förbundstränare kan söka. En sammanvägning av studie- och idrottsmeriter sker av en kommitté bestående av representanter för universitetet, studentkåren och Upplands Idrottsförbund.

För kontaktuppgifter till pristagarna eller mer information om stipendiet kontakta Tom Petersson, utredare vid planeringsavdelningen, tel: 070-425 02 77 eller tom.petersson@uadm.uu.se

Regioner

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7