Sveriges modeindustri analyserad i ny avhandling

Den svenska modeindustrin konkurrerar varken med pris eller design, utan med kombinationen av design och smart marknadsföring. Atle Hauge visar i sin avhandling vid Uppsala universitet som läggs fram den 28 september att de mest framgångsrika företagen är proffs på att omvandla mode till varumärken. De senaste åren har svensk modeindustri utvecklats till en konkurrenskraftig exportindustri och en framgångsrik arbetsgivare i Sverige. Ett antal profilerade företag har haft avsevärd framgång på den internationella marknaden och har fått uppmärksamhet från medier i Sverige och modetidningar utomlands. Avhandlingens syfte är att öka kunskapen om den svenska modeindustrin, dess funktion som innovationssystem och konkurrenskraft. Som med de flesta andra modeföretag i högkostnadsländer, har svenska företag förlagt klädproduktionen i lågkostnadsländer. Atle Hauge visar att konkurrenskraften säkras genom spetskompetens inom aktiviteter som design, marknadsföring och distribution vilket tyder på att modeindustrin har både materiella och icke-materiella dimensioner. Det handlar om kläder, design, textil och kvalitet – men också om konsumenternas subjektiva känslor för och attityder till kläderna och märkena. Avhandlingen är en studie om mötet mellan dessa dimensioner, med fokus på produktionen av icke-materiella, symboliska värden. Atle Hauge har fokuserat på en grupp av små och medelstora svenska modeföretag med en affärsstrategi som inriktas på varumärket. Produkterna har genomarbetad design, men den största konkurrensfördelen är varumärket och dess marknadsföring. - Denna grupp företag är professionella när det gäller att förvandla kläder till mode. Deras konkurrenskraft utgörs varken av pris eller design. De producerar kläder för modemedvetna, men inte alltför äventyrliga konsumenter, säger Atle Hauge, som visar att de mest framgångsrika företagen har affärsstrategi, varumärkesbyggande och design integrerat i sin produktions- och distributionsprocess. För mer information, kontakta Atle Hauge, tel: +46(0)18 471 7392, +46(0)768 55 95 34 (mobil), eller e-post: Atle.Hauge@kultgeog.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7