Uppsala Health Summit engagerar – toppmötet inleds nästa vecka

Vi lever allt längre och andelen äldre väntas öka radikalt de närmaste årtiondena i stora delar av världen. Fram till 2050 väntas vårdkostnaderna i Sverige öka med totalt 30 procent, och för äldreomsorgen med hela 70 procent. Nästa veckas toppmöte om hälsosamt åldrande har lockat flera högt uppsatta politiker, opinionsbildare och experter från vård, akademi och företag till Uppsala.

Det är en samhällspolitisk fråga av största vikt för Sverige, Europa och världen som kommer att diskuteras under nästa veckas toppmöte Uppsala Health Summit. För även om bättre behandlingar gör att vi får fler friska år, får vi också fler år med sjukdom. Prognoser visar att går vi mot en skriande personalbrist inom vården, med en personalbrist på 65 000 årsarbetare redan år 2030.

Uppsala Health Summit har som mål att bli startpunkt för handling.  Mötet innehåller workshops med fokus på de frågor som ses som viktigast att lösa för att klara utmaningen. Det behövs ett ökat utbyte mellan olika aktörer och ansvarsfördelningen är inte solklar. Hinder för att överföra ny forskning och nya innovationer till patientnytta måste byggas bort. Riktlinjer för genetisk information måste fram och människor motiveras till en livsstil för bättre hälsa.

Dag två invigs av HM Drottning Silvia, som är starkt engagerad i utvecklingen av demensvården i Sverige som ordförande i Stiftelsen Silviahemmet. Deltar i mötet gör även WHO:s chef för WHO:s avdelning för äldrefrågor John Beard.

Journalister hälsas välkomna, till plenarföreläsningen båda dagarna, liksom till programmets paneldebatter. Dessa sammanfattar och avslutar rundabordssamtal som äger rum enskilt och utgör en betydande del av mötet.

För pressanmälan, frågor eller mer information, kontakta pressansvarig Anneli Waara, mobil: 070-425 07 18, anneli.waara@uadm.uu.se, eller projektledare Madeleine Neil, tel: 070-425 08 91, madeleine.neil@uadm.uu.se

Program och ytterligare information: http://www.uppsalahealthsummit.se/program

En rapport, Pre-Conference Report, som presenterar utgångsläget för rundabordsdiskussionernas ämnen finns att ladda ner här.

Regioner

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7