Uppsala universitet öppnar dörrarna för världen

Nu erbjuder Uppsala universitet alla som vill möjligheten att läsa tre kostnadsfria, helt öppna internetbaserade utbildningar, så kallade moocar (MOOCs massive open online courses). Därmed öppnas möjligheten för tiotusentals intresserade världen över att ta del av några av universitets starkaste kompetensområden.

– Uppsala universitet har spetskompetens inom dessa både viktiga och efterfrågade områden och vi vill prova detta sätt att erbjuda många fler att ta del av den. Vi har valt tre områden där vi håller mycket hög internationell nivå, vi lyfter fram det bästa, säger rektor Eva Åkesson.

De nya nätbaserade utbildningarna möjliggörs genom ett samarbete med utbildningsföretaget Future Learn som ägs av The Open University. Företaget har 95 olika samarbetspartners och andra universitet som ingår i samarbetet är exempelvis The University of Edinburgh, Fudan University och Durham University. Även organisationer, så som UNESCO och Cancer Research UK är med som partners.

Den 3 oktober startar Uppsala universitet kursen Antibiotic Resistance: the Silent Tsunami och den är nu öppen för anmälan.

Senare under hösten startar även kurserna Climate Change Leadership och Understanding Financial Crisis: Business Cycles and Policy. Anmälan till dessa två kurser kommer att öppna inom kort.

Kurserna ger inga poäng, men vem som helst kan läsa kurserna på nätet, det finns inga inträdeskrav, det kostar inget och tusentals kan läsa samma kurs samtidigt. Allt som behövs för att delta är tillgång till nätet via en dator, surfplatta eller smartphone

Mats Cullhed ser fram emot kursstarten:

– Jag ser flera potentiella möjligheter med denna typ av kurser. Samtidigt som vi bidrar med viktig kunskap lär vi oss mer om internetbaserad teknik och pedagogik som kan användas inom våra ordinarie utbildningar. Vi hoppas också att fler får upp ögonen för Uppsala universitet och vill visa vilka stimulerande akademiska miljöer som väntar internationella studenter som söker sig hit, säger han.

Information om alla moocar vid Uppsala universitet kommer att finnas på plattformen Future Learn.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

För utvecklingen av moocar vid Uppsala universitet: Mats Cullhed, enheten för universitetspedagogik, tel: 018-471 6295, mobil: 0701-679 022, e-post: mats.cullhed@uadm.uu.se

För de olika kurserna:
Antibiotic Resistance: the Silent Tsunami. Kontakt: Thomas Grenholm Tängdén, e-post:
Thomas.Tangden@medsci.uu.se

Climate Change Leadership. Kontakt: Daniel Mossberg, e-post: daniel.mossberg@csduppsala.uu.se

Understanding Financial Crisis: Business Cycles and Policy. Kontakt: Jan Ottosson, e-post: jan.ottosson@ekhist.uu.se

Regioner

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Anneli Waara

Presskontakt Presschef Övergripande, ledning 018-471 1974

Forskningsuniversitet med vetenskapens och utbildningens utveckling i fokus