Volontärarbete uppmuntras i unikt projekt

Idag lanseras ”Studentvolontär i Uppsala” som ska underlätta för studenter att engagera sig ideellt i volontäruppdrag inom Uppsalas föreningsliv vid sidan av studierna. Projektet är det första i sitt slag vid ett svenskt lärosäte och ingår som en del i samverkansprojektet ”Den goda staden”.

– I universitetets mål och strategier betonas vår roll att med kunskap bidra till en bättre värld. Volontärprojektet verkar i samma anda, säger Eva Åkesson, rektor vid Uppsala universitet.

Inom det anglosaxiska kulturområdet finns en omfattande tradition av volontärarbete och det är vanligt att volontäruppdrag organiseras vid lärosäten. I Sverige har universitet och högskolor inte haft en sådan aktiv roll i förmedling av volontäruppdrag.

– Genom projektet vill vi aktivt stödja och uppmuntra studenters engagemang och underlätta kontakterna med ideella organisationer i Uppsala, säger Eva Söderman, projektledare vid Studentavdelningen.

Projektets utgångspunkter är:

• att volontäruppdrag är frivilliga, självvalda, obetalda uppdrag som utförs vid sidan av studierna.
    • att volontäruppdrag bidrar till studenters engagemang för samhälleliga frågor under studietiden, vilket är viktigt inte minst när det är dags att gå ut i arbetslivet.
    • att volontäruppdrag vid sidan av studierna ger möjlighet att utveckla intressen, kompetens och nätverk i ett vidgat sammanhang.
    • att engagemang i ideella organisationer kan ha en positiv inverkan på studenters välbefinnande.
  • Studentvolontär i Uppsala är ett samarbete mellan universitetet och Volontärbyrån i Uppsala. Ideella organisationer registrerar uppdrag på Volontärbyråns portal när de behöver volontärer.

Läs mer: http://www.uu.se/student/volontar

Läs mer om projekt Den goda staden: http://www.uu.se/den-goda-staden/

Journalister hälsas välkomna till lansering idag onsdag, kl 17 i Betty Petterssonsalen, Blåsenus.

För mer information, kontakta Eva Söderman, projektledare tel: 070-425 07 93, eva.soderman@uadm.uu.se

Regioner

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se

Presstjänsten

Presskontakt Kontorstid alla dagar 070-167 92 96

Elin Bäckström

Presskontakt Presskommunikatör Forskning, utbildning, övergripande 070-425 09 83

Linda Koffmar

Presskontakt biträdande presschef Forskning, utbildning, övergripande 018-471 1959

Märta Gross Hulth

Presskontakt presskommunikatör +46-734697946

Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477.

Uppsala universitet är Sveriges äldsta universitet, grundat 1477. Vi har över 50 000 studenter och 7 500 medarbetare i Uppsala och i Visby. Vi är ett brett forskningsuniversitet med forskning inom samhällsvetenskaper, humaniora, teknikvetenskap, naturvetenskap, medicin och farmakologi. Universitetet är återkommande rankat som ett av världens främsta universitet, med målet att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället.

Uppsala universitet
    Segerstedthuset, Dag Hammarskjölds väg 7