Ek på Vår Gård

Bildandet av ett nytt Eko-system

Vår Gård har ett gott rykte i sin bransch med flera priser i bagaget och fina omdömen från gäster. Detta betyder inte att de kan luta sig tillbaka och känna sig nöjda. Istället riktas blicken framåt med tankar på hur man kan bli ännu bättre imorgon. Ett starkt engagemang och driv har blivit grunden till utvecklandet av en arbetsprocess som kan liknas vid ett eko-system.

Det vanligaste sättet som ett företags organisation är uppbyggd på är den traditionella plattformen med VD i toppen, följt av avdelningschefer som rapporterar uppåt och delegerar nedåt mot övriga medarbetare. Detta arbetssätt börjar tendera att omprövas då marknaden är föränderlig och nyare mer involverande metoder krävs för att konkurrera på ett långvarigt sätt. Relationen och närheten till kunden är avgörande för att göra ett avtryck i den hårda konkurrensen. Vad är nyckeln till detta och hur fungerar det internt?

Kadi Upmark, VD på Vår Gård, berättar om hur idén till eko-systemet på tog form.

- Jag har länge funderat på organisationsscheman och dess funktion samt vilka strukturer som får människor på en arbetsplats att känna sig motiverade och kunna utveckla sina förmågor. Allt bottnar i en grundläggande trygghet och hur når man det? Vi vet att det sker genom lyhördhet, samarbete och engagemang. Om jag som ledare ser och hör mina medarbetare och är uppmärksam på deras behov, skapas motivation och engagemang i deras arbetssätt. Det är detta som genererar upplevelser utöver det vanliga. Gästen är ju hjärtat i vår verksamhet och det är dit vi vill nå.

Det blev en självklarhet att ta fram en modell för en dynamisk organisation där allas insatser är viktiga och allas engagemang är avgörande för fram- och motgångar. Det är så vi jobbar, med människor, för människor, genom kommunikation. Tillsammans gör vi skillnad. Som ett eko-system, säger Kadi med en självklarhet i rösten.

Inte att förglömma så har Vår Gård en fantastisk miljö både ute och inne och visst var det en viktig del i ett eko-system? Allt lever i symbios och är beroende av varandra. Det är så man överlever, med varandra.