Villa Skärtofta på Vår Gård

Drömmen om en cocktailbar på Vår Gård sätts i verket

Ett nytt spännande projekt är på gång i den gamla 1800-talsvillan som är en del av Vår Gårds historiska hotell- och konferensanläggning i Saltsjöbaden. En ny cocktailbar kommer ta form och komplettera den vackra festvåningen och restaurangen. En plan som precis tagit fart.

Under de senaste två åren har Vår Gård som många andra branscher inom besöksnäringen utmanats att ställa om i en svår tid. Det har varit avgörande för att hitta nya vägar och se möjligheter i en stillastående verksamhet. Vår Gård passade på att förverkliga några efterlängtade planer. Hittills har man hunnit bygga ett nytt Bageri & Vincafé, nya hotellrum och en ny relaxavdelning. Nu väntas ännu ett tillskott till hotellet, och denna gång byggs en cocktailbar i den äldsta och anrika byggnaden Skärtofta.

- Vi har länge haft en dröm om att utveckla vår verksamhet för att kunna skapa ännu bättre gästupplevelser. Under pandemin har flera projekt haft möjlighet att genomföras och nu äntligen har de första spadtagen inför Skärtoftas nya cocktailbar påbörjats, berättar Kadi Upmark, VD på Vår Gård.

-Tanken är att fånga den historiska karaktären, men skapa inslag av modern design på ett smakfullt sätt. Vi hoppas kunna locka både lokalbor och långväga hotellgäster som vill njuta av sena cocktails och festliga middagar i stämningsfull miljö, säger Kadi.

Den nya baren kommer ligga i anslutning till den gamla matsalen och blir en del av Skärtoftas vackra festvåning och restaurang. Här har generationer av möten och fester ägt rum och nu väntas det nya 20-talet ta vid. Det blir en elegant cocktailbar med egen ingång, vidunderlig havsutsikt och inbjudande atmosfär.

Byggandet har precis börjat och förväntas bli klart runt midsommar. Under tiden är Skärtofta stängd för besökare och gäster, men resten av verksamheten är öppen som vanligt. När det närmar sig väntas en storlagen invigning och säkerligen en och annan cocktail.