Den 8 augusti invigs behållaren för ”Insamling av flyttkartonger” på Återbruket i Köping, ett samarbete mellan Rebox och VafabMiljö.

Nu kan fler flyttkartonger få ett längre liv

VafabMiljö och Rebox har påbörjat ett samarbete i sann Cirkulär ekonomisk-anda; flyttkartonger får ett längre liv när Rebox får möjlighet att samla in flyttkartonger på Återbruket i Köping. Från och med torsdag 8 augusti finns en container på plats och samma dag, mellan kl 10 och 12, finns representanter på plats för att svara på frågor.

Företaget Rebox har skapat ett kretslopp för flyttkartonger och har sedan starten 2015 räddat över 54 000 flyttkartonger.

- Vårt mål är att bli Sveriges ledande grossist när det gäller att distribuera återanvända flyttkartonger, säger Fredrik Hedström, ägare och grundare av Rebox. Samarbetet med VafabMiljö är ett steg på vägen, fortsätter Fredrik Hedström.

För VafabMiljö innebär samarbetet att flyttkartonger flyttar ett steg upp i avfallstrappan, från återvinning till återanvändning.

- Vi skulle gärna hyra ut platser på fler Återbruk, om vi hade haft utrymme, säger Gunnar Weiring, utvecklare på VafabMiljö. Det här är en aktivitet helt i linje med vår vision, Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle, säger Gunnar Weiring.

Precis som Rebox gör när de hämtar tillbaka tidigare sålda flyttkartonger, från till exempel fastighetsbolag, kommer bolaget att plantera 1 träd via organisationen VI-skogen för var tionde flyttkartong som lämnas in på Återbruket.

På torsdag den 8 augusti mellan kl 10 -12 är Fredrik Hedström och Gunnar Weiring på plats för att svara på frågor.

För mer information, kontakta oss gärna:

Gunnar Weiring, utvecklare VafabMiljö, 021-39 35 81, gunnar.weiring@vafabmiljo.se
Fredrik Hedström, Rebox, 070-457 22 66, info@rebox.nu

Eva Favaro, Kommunikationschef, 021-39 92 58, eva.favaro@vafabmiljo.se

VafabMiljö arbetar med hållbar och miljöriktig avfallshantering.Kommunerna i Västmanlands län samt Heby och Enköpings kommun är medlemmar i VafabMiljö Kommunalförbund. Inom denna region finns ca 155 000 hushåll och här finns över 16 000 företag som ”producerar” avfall.