Vafabmiljös om- och tillbyggda biogasanläggning

Nyinvigning av VafabMiljös biogasanläggning, 1 september

Biogasanläggningen byggdes 2005 och var då en av de första i sitt slag i Sverige. Redan då var vi stolta. Nu har vi en toppmodern anläggning där vi kan ta emot ännu mer matavfall för att producera biogas och biogödsel, för en hållbar framtid. Den 1 september firar vi att vi byggt om och byggt ut vår biogasanläggning på Gryta i Västerås.

Datum: 1 september
Tid: 11.00
Plats: Returvägen 20, Västerås (Gryta avfallsanläggning)

På biogasanläggningen tar vi emot matavfall från hela vår region; Enköping och Heby samt kommunerna i Västmanland. Det gör oss till en betydelsefull producent av biogas för fordonsdrift och högkvalitativ biogödsel till lantbrukarna i regionen. Efter mer än 15 framgångsrika år har nu biogasanläggningen kompletterats och moderniserats. Vi kan äntligen ta emot förpackat livsmedel från butiker, och snart kommer vi att producera flytande biogas till lastbilar och andra tunga fordon.

11.00 Samling vid Återvinnarhuset och promenad till Biogasanläggningen.
         Det går även bra att ta bilen dit, men meddela oss gärna.

11:15 Välkomsttal och invigningsceremoni

- Minoo Akhtarzand, landshövding i Västmanland
         - Tony Lundin, ordförande VafabMiljö
         - Carina Färm, förbundsdirektör VafabMiljö

11.30 Visning av biogasanläggningen

12.30 Lunch vid Återvinnarhuset

Anmäl gärna att du kommer till: eva.favaro@vafabmiljo.se. Vi bjuder på vegetarisk lunch.

För mer information och bilder, kontakta gärna:

Eva Favaro, Kommunikationschef, VafabMiljö, 072-147 71 55
Carina Färm, Förbundsdirektör, VafabMiljö, 021-39 35 01

VafabMiljö är ett kommunalförbund bildat av Heby, Enköping och alla kommuner i Västmanland. Vi arbetar med avfallshantering på ett sätt som är långsiktigt och hållbart. Våra mål är att avfallsmängderna ska minska och att avfallet ska ses som en resurs. Allt ska återanvändas eller återvinnas så långt det bara är möjligt.

Genom att dela med oss av vår kunskap och erbjuda bra lösningar vill vi ge dig förutsättningar att vara med och skapa en hållbar framtid. Tillsammans kan vi rädda världen lite grann varje dag, brukar vi säga. Läs gärna mer på vafabmiljo.se