Solceller ger miljövänlig el på Gryta avfallsstation

Solceller ger miljövänlig el på Gryta avfallsstation

VafabMiljö har installerat solceller på en av byggnaderna på Gryta avfallsstation i Västerås. Anläggningen är på 17 kW och energin som produceras kommer att minska avfallsbolagets andel av inköpt el.

-  Det känns bra att vi kan utnyttja en oanvänd takyta till något så miljövänligt som solceller och samtidigt spara kostnader för el, berättar Andreas Porswald, styrelseordförande i VafabMiljö.

-  Tanken med anläggningen är också att vi ska lära oss mer om hur tekniken fungerar, säger Carina Färm, VD.

Förhoppningen är att fler solceller ska kunna installeras på avfallsbolagets anläggningar. Så småningom kanske bolaget kan bli självförsörjande när det gäller el och värme. Erfarenheten hittills är att det varit en enkel åtgärd för att göra en miljövänlig handling som dessutom spar kostnader. Anläggningen består av 68 stycken solcellspaneler med en effekt av 17 kW. VafabMiljö räknar med att anläggningen ska producera 14 MWh el per år.

För vidare information kontakta:

Andreas Porswald, Styrelseordförande, 076-5690241

Carina Färm, vd 021-393501