Foto: Pia Nordlander, BildN

VafabMiljö bjuder in till Skrutt- och pruttjakt på Trädgårdsdagen

Under Trädgårdsdagen i Enköping kommer VafabMiljö tillsammans med Enköpings stad att göra en Skrutt- och pruttjakt för de yngre besökarna. Syftet är att förklara kretsloppet mellan det matavfall vi slänger och den maten vi äter. Men också för att slå ett slag för biogasen som drivmedel.

Den 7 september under Trädgårdsdagen i Enköping kommer VafabMiljö tillsammans med Enköpings stad anordna flera aktiviteter för att synliggöra hur viktigt det är att sortera, inte minst matavfallet. Bland annat anordnas Skrutt- och pruttjakten – en skattjakt för barn där de ska svara på frågor för att ta sig vidare mot målet.

- Det är viktigt att skapa förståelse för hur vi tar hand om matavfallet på vår biogasanläggning. På senare tid har vi sett att det slarvats med sorteringen från hushållen, det hamnar både plast och annat i matavfallspåsen – samtidigt som vi hittar matrester i restavfallet som går till förbränning, säger Eva Favaro, Hållbarhets- och kommunikationschef på VafabMiljö.

Förutom skattjakten kommer VafabMiljö att finnas på plats för att svara på frågor, informera och diskutera på sin plats vid Åpromenaden.

- Om vi ska kunna skapa ett hållbart samhälle tillsammans måste vi få till en beteendeförändring och det är därför vi gör en ”nudging”-aktivitet som den här, berättar Eva Favaro.

Kontakt hos VafabMijlö,
Eva Favaro, Hållbarhets- och kommunikationschef