Byggboden vid Gimonäs återvinningscentral fylls på med byggmaterial

Byggboden, nu även på Gimonäs ÅVC

Som en del i vårt arbete med att minimera avfallsmängderna, vill vi underlätta för en hållbar konsumtion. Det kan exempelvis handla om bättre förutsättningar för återbruk. 4 juli öppnar Byggboden på vår största återvinningscentral, Gimonäs återvinningscentral.

Under ett år har vi testat Byggboden på Klockarbäckens återvinningscentral, en ge och ta-verksamhet där kunder kan lämna och hämta byggmaterial. Nu är det dags att införa tjänsten på fler återvinningscentraler. Byggboden på Gimonäs återvinningscentral öppnar 4/7.

- Idén kommer från våra medarbetare, som lagt märke till att det lämnas in mycket byggmaterial och andra prylar till återvinningscentralen som skulle kunna användas i stället för att kastas. I Byggboden kan det få en andra chans. Testerna har varit framgångsrika och nu inför vi Byggboden på vår största återvinningscentral, Gimonäs återvinningscentral, berättar Per Sundström, renhållningschef på Vakin.

Det kan handla om tegelpannor, virke, plywoodskivor, takplåt eller någon pryl som kan användas igen. I Byggboden kan kunder lämna sånt de fått över och som skulle kunna användas igen, eller ta med sig det de behöver hem. På Klockarbäckens  återvinningscentral finns Byggboden efter rampen, innan utfarten. Kunder lämnar och hämtar material på samma plats, i en öppen container på vänster sida efter rampen. På Gimonäs återvinningscentral kommer Byggboden att finnas i yttervarvet, mot utfarten i en byggnad på höger sida.

- Tanken är att vi ska bidra till ett ökat återbruk, berättar Per Sundström. Vi hoppas att många vill nyttja möjligheten Byggboden ger. Det du inte längre behöver eller det du får över kan ha ett värde för någon annan.

Tillsammans bygger vi det hållbara samhället

Elin Bäckman

Kommunikatör 073-057 88 72