Fortsatta bevattningsrestriktioner i Umeå

Förlängda bevattningsrestriktioner i Umeå

Tacka alla som har hjälpt till att minska vattenförbrukningen under den senaste veckan. Allas insats gör skillnad. Vi måste fortsatt uppmana alla invånare som har kommunalt vatten att vara restriktiva i användandet av dricksvatten. Bevattningsrestriktionen kommer därför att förlängas fram till och med 29 juni när nytt beslut fattas.

- Vi ser att väldigt många har bidragit och följt restriktionerna, något vi är tacksamma över säger Robert Hansson, VA-Chef vid Vakin. Vi ligger tyvärr fortfarande på för höga nivåer vilket gör att vi har fattat beslut om att förlänga restriktionerna fram till 29 juni när vi tar nytt beslut.

Vakin har beslutat att fortsätta med restriktionerna i ytterligare sju dagar för att få ned förbrukningen och återställa grundvattenbalansen i åsen.

- Det råder ingen akut risk för att dricksvattnet ska ta slut. Vi måste hålla uppe marginalerna ifall det skulle uppstå störningar. Annars finns det risk att stadsdelar i Umeå blir utan dricksvatten.

Under förra veckan låg rekorddygnet på närmare 32 000 kubikmeter, jämfört med normala 25 000 kubikmeter. Det aktuella dygnsflödet motsvarar cirka två standardbadkar med dricksvatten per sekund.

-Omvandlat till invånare skulle man säga att det motsvarar en förhöjd vattenförbrukning med närmare 40 000 badkar per dygn. Så det är stora volymer vi pratar om, avslutar Robert Hansson VA-chef.

Vattenspartips:

• Vattna inte gräsmattor och rabatter med vattenslangen eller vattenspridare. Samla upp och använd regnvatten till bevattning istället
  • Fyll inte pooler eller badtunnor med kommunalt dricksvatten. Det gäller även uppblåsbara pooler, badtunnor och spa-bad. Använd gärna annat vatten är kommunalt dricksvatten för att fylla din pool
  • Tvätta inte bilar och liknande med vattenslangen. Vi hänvisar istället till auktoriserade tvätthallar och självservicehallar som återanvänder tvättvattnet.
  • Tvätta inte fasader, altaner och staket eller liknande med kommunalt dricksvatten med vattenslang eller högtryckstvätt. Det gäller oavsett om det är du som fastighetsägare eller en inhyrd entreprenör som utför arbetet.
  • Undvik onödig vattenanvändning.

Det är vi, som på uppdrag av Umeå och Vindelns kommuner, förser invånarna med dricksvatten, hanterar hushållens avfall och arbetar för en hållbar utveckling. Vår verksamhet bedrivs inom avdelningarna, Vatten & Avlopp samt Avfall & Återvinning. Inom Vakin arbetar 150 personer och under 2018 var omsättningen 365 miljoner kronor. Verksamheten är taxefinansierad och taxorna är enligt lag baserade på självkostnadsprincipen.