​Framtidens shopping i Umeå får Miljönär-märke

​Framtidens shopping i Umeå får Miljönär-märke

Avfall Sverige lanserar märkningen ”Miljönär-vänlig” med mål att underlätta för medborgarna att laga, låna och återanvända i stället för att köpa nytt. Först ut att få märkningen i Umeå är Myrornas butik på Ersboda. Idag, måndag 9 mars, kl 14.00, överräcker UMEVA utmärkelsen som vägleder till hållbar konsumtion.

Bästa sättet att bli rik på är genom att laga, låna och återanvända. Då sparar du både miljö och pengar och blir en Miljönär.

– Att köpa second hand är ett utmärkt exempel på ekonomisk och miljösmart shopping. Därför har vi i Umeå beslutat tilldela Myrorna en märkning, som bevis på att de är en av Sveriges Miljönärvänliga verksamheter, säger Simone Andersson, informatör på UMEVA. Naturligtvis finns många fler som kvalificerar sig för detta märke och vi ser fram emot att uppmärksamma dem framöver!

Idag, måndag 9 mars, kl 14.00, överräcks utmärkelsen för Miljönär-vänlig verksamhet av Simone Andersson, UMEVA, till Myrorna, som firar genom att bjuda på fräscht fika i form av grönsaker, frukt och juice. En utställning och återbruksworkshop, som leds av Petra Eleonora från Punkslöjd, finns också på plats för inspiration till dagens besökare.

Återvinning bra – återbruk mycket bättre

Det upplevs enklare att köpa nytt än att laga i dagens konsumtionssamhälle. Mängden avfall har nästan fördubblats de senaste 40 åren och om ingenting görs ser vi snart en fördubbling igen. Även om Sverige hör till de länder i världen som är bäst på att återvinna material och energi ur avfall, så tär detta ändå hårt på jordens resurser.

Kanske vet vi inte riktigt vart vi kan vända oss för att laga eller byta? Därför vill kommunerna Miljönär-märka alla som gör det möjligt att laga, låna eller återanvända – eller att på annat sätt minska avfallet. Det gör det lättare att hitta rätt och vägleder till ett smart och hållbart sätt att leva.

–Vi är jätteglada över utmärkelsen Miljönärvänlig. Myrorna har i sitt uppdrag att arbeta för ett mer hållbart samhälle. Det känns bra att göra det tillsammans med kommunerna och Avfall Sverige och därigenom sätta vår verksamhet i ett större perspektiv, säger Sirpa Edin, butikschef Myrorna Umeå.

Spara pengar och miljö som Miljönär

• Ett par begagnade jeans istället för nya sparar, förutom pengar, ca 4 600 liter vatten. Det motsvarar över 32 umebors dagliga vattenförbrukning!
  • En hyrd långklänning till festen, istället för en ny, sparar 0,6 kg CO2-utsläpp/gång den används*, vilket motsvarar 3 timmars användning av en hårfön.
    *Klänningen antas hyras ut 30 ggr och en egen klänning antas användas fem gånger under tre år.

Läs mer på www.miljönär.se, www.umeva.se och www.myrorna.se!

För mer information och bildmaterial, kontakta:

Simone Andersson, informatör UMEVA, 0730-22 88 50, simone.andersson@umeva.se
Sirpa Edin, Myrorna Umeå, 0760-52 37 24
Victoria Hellsten, Myrorna HK, 072-858 67 91

Hållbar utveckling i Umeå handlar om att använda de gemensamma resurserna medvetet. Det vi gör i dag ska inte äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. I vår kommun arbetar vi på olika sätt för att klara av en social, ekonomisk och miljömässig hållbar utveckling. Det ska vara enkelt som Umeåbo att leva mer hållbart!

Märkningen Miljönär-vänlig har tagits fram av kommunerna och Avfall Sverige för att gynna en hållbar konsumtion genom att laga, låna och återanvända. Det långsiktiga målet är att minska mängden avfall och göra hållbar konsumtion till en god vana. De som ska tilldelas märkningen måste ha som huvudverksamhet att få allmänheten att laga, låna eller återanvända eller att på annat sätt minska avfallet.

Myrornas uppdrag är att genom återanvändning och arbetsträning aktivt verka för ett mer medmänskligt och hållbart samhälle. Myrorna är Sveriges största butikskedja för second hand-varor och den största insamlingsaktören i vårt land. De har stora sorteringsanläggningar på flera ställen i landet och 34 butiker, från Luleå i norr till Malmö i söder. Myrorna har ca 400 anställda och sysselsätter ungefär 2500 personer per år genom praktikplatser eller arbetsträning. Utöver det gör ca 500 personer varje år sin samhällstjänst där.

Allt som säljs i Myrornas butiker är gåvor som privatpersoner och företag lämnat i butikerna, i insamlingsbehållare, på återvinningscentraler eller som hämtats av någon av Myrornas egna lastbilar. De senaste åren har Myrorna haft ett överskott på över 40 miljoner som har gått till Frälsningsarméns social arbete.