Reningsverk på hjul. UMEVA börjar med miljövänligare slamtömning

Reningsverk på hjul. UMEVA börjar med miljövänligare slamtömning

Som ett led i att minska verksamhetens miljöpåverkan kommer UMEVA från 2015 börja arbeta med avvattnande teknik vid tömning av enskilda avlopp i Umeå kommun. I ett första skede kommer försöksverksamhet att påbörjas under hösten 2014 i Hössjö med omnejd. Det är 79 fastigheter som deltar i försöket.

UMEVA ansvarar för slamtömning av alla enskilda avlopp i Umeå kommun, cirka 6 600 stycken. Varje år utförs 5 600 tömningar.

-  Det här är en spännande teknik, säger Jan-Olof Åström, utvecklingsingenjör för avfall och återvinning hos UMEVA. Det är i princip ett reningsverk på hjul som nu kommer att åka runt för att tömma enskilda avlopp. Det är också ett led i kommunens Avfallsplan där det framgår att senast år 2016 ska enskilda avlopp tömmas med avvattnande bil.

Tekniken fungerar så att först sugs hela brunnens innehåll in i slambilen, som fungerar som ett mindre kommunalt reningsverk. Där tillsätts ett bindemedel som gör att slammet tjocknar så att det enkelt går att skilja på vatten och slam. Vattnet spolas sedan tillbaka till brunnen. Den stora fördelen med denna teknik är att markbakterier som är gynnsamma för brunnen stannar kvar och genom att behålla dessa kommer brunnens aktivitet igång direkt efter tömning. Ytterligare en stor fördel är att fler brunnar kan tömmas per tur och därmed reduceras transportarbetet väsentligt.

Tisdag den 7 oktober kl 13.30 i Hössjö kommer en visning av denna teknik att hållas. Media är varmt välkomna att närvara vid denna visning.  Adressen är Hössjö 91. Visningen kommer att äga rum utomhus. UMEVA skyltar vid fastigheten.

Ytterligare information kan fås genom att kontakta

Jan-Olof Åström, Utvecklingsingenjör, 070-341 67 87

Länk till karta och vägbeskrivning