Samarbete för hälsa och vatten påUmeälvsloppet sön 31 aug

Samarbete för hälsa och vatten påUmeälvsloppet sön 31 aug

En löpfest för kompisgänget och/eller familjen!

UMEVA samarbetar med Stöcke TS Järnet när Umeälvsloppet går av stapeln för sjätte året i rad, söndag 31 augusti. En heldag i hälsans och vattnets tecken med ett stafettlopp för vuxna, ett för barn och numera även en promenadklass.

När Umeälvsloppet genomförs för sjätte gången har det fått en tillökning i form av Umeälvspromenaden. UMEVA och arrangören Stöcke TS Järnet har inlett ett samarbete för att uppmuntra till hälsosam aktivitet och lyfta betydelsen av vårt friska vatten - här och i övriga världen.

Umeå-Sävar Soroptimistklubb kommer också att finnas med i Broparken och berätta om sitt arbete för att samla in pengar och köpa in SOLVATTEN-behållare till behövande runt om i världen.

Fakta om evenemanget

Start och mål är beläget i vackra Broparken och evenemanget har olika klasser för att passa alla. Söndag 31 augusti kl 10.00 startar barnstafetten och man kan även gå Umeälvspromenaden från den tidpunkten. Kl 12.00 är det dags för start av den längre stafetten.

Umeälvsloppet är en stafett med totalsträcka på 17 km - från Broparken upp till Notvarpsbron på norra sidan av älven och åter igen längs södra sidan. Alla lag får en fikakasse!

Lilla Umeälvsloppet är en stafett för barn upp till 13 år på totalt 5 km, som rundar Bölesholmarna. Alla lag får en fikakasse!

Umeälvspromenaden är en 6 km runda som följer en trevlig sträckning från Broparken mot Volvo och åter via Bölesholmarna.Lär dig mer om vatten i Umeå och världen via WaterAid på denna promenad. Visste du att... den genomsnittliga streckan som många måste gå för att hämta vatten till sitt hushåll är 6 km? Varje dag!
Bland deltagarna i promenaden lottas 10 biobiljetter ut!

ANMÄLNINGSAVGIFTER

Umeälvsloppet:           före 28/8: 750 kr, sedan 900 kr. (10 % till BRIS)

Soloklass 17 km:         före 28 aug: 200 kr, sedan 250 kr

Lilla Umeälvsloppet:    före 28 aug: 200 kr/lag, sedan 250 kr

Umeälvspromenaden: 100 kr/person (50 % går till WaterAid

Passa på och anmäl dig/er till en hälsofest längs vår vackra Umeälv!