Arlandaregionen välkomnar Roslagsbanan till Arlanda

3600 passagerare varje dag och en restid på 16 minuter mellan Vallentuna och Arlanda. Det är vad en förlängning av Roslagsbanan till Märsta skulle kunna innebära enligt en idéstudie från SL.

Studien visar att cirka 3 600 passagerare per dag skulle välja att ta Roslagsbanan till Arlanda. En tredjedel för att arbeta, en tredjedel för att flyga och en tredjedel för att resa vidare norrut.  En förlängning skulle även innebära stora miljövinster för både Arlanda flygplats och de kringliggande kommunerna som har stor genomfartstrafik.

Arlanda är Sveriges största arbetsplats med drygt 17 000 arbetstillfällen. I dag pendlar många till flygplatsen med bil på grund av bristande tvärförbindelser. Idéstudien visar hur man kan förbättra kollektivtrafiken till flygplatsen genom att förlänga Roslagsbanan till Arlanda och vidare mot Märsta. Studien visar att en förlängning skulle innebära stora vinster för både resenärerna och miljön

- Att åka kollektivt till Arlanda från Vallentuna tar idag minst 50 minuter. Med en förlängning av Roslagsbanan skulle restiden kortas till 16 minuter, säger Örjan Lid (M), kommunalråd i Vallentuna kommun.

- Vi hoppas att SL:s styrelse beslutar att göra en förstudie med målet att bygga ut Roslagsbanan. Förutsättningarna för att förlänga Roslagsbanan till Märsta behöver också studeras. Parallellt bör man också utreda alternativa möjligheter att finansiera en sådan utbyggnad, säger Anders Johansson (S), kommunalråd i Sigtuna kommun.

Luftfartsverket och de fyra Arlandakommunerna Knivsta, Sigtuna, Upplands Väsby och Vallentuna välkomnar nu en förstudie med målsättningen att bygga ut Roslagsbanan. SL:s styrelse fattar beslut i ärendet den 23 mars.

Kontaktpersoner:

Örjan Lid, (M)kommunalråd i Vallentuna kommun, 070-537 64 78.

Anders Johansson, (S) kommunalråd i Sigtuna kommun, 073-633 87 85.