Annika Hellberg, ny kommundirektör i Vallentuna kommun

Från Vallentuna, för Vallentuna kommun – Annika Hellberg blir ny kommundirektör!

Vallentuna kommun har utsett en ny kommundirektör

Ikväll togs enhälligt beslut av kommunstyrelsen om ny kommundirektör och vi välkomnar Annika Hellberg, nuvarande ekonomichef på Vallentuna kommun, till det nya jobbet.

– Annika Hellberg är en erfaren ledare och van att driva utvecklingsarbete både i Vallentuna kommun och i samarbete med andra. Annika har också ett stort engagemang för Vallentuna kommun och att förbättra kommunens verksamhet. Hennes kompetens och erfarenhet gör att vi är eniga om att hon är rätt person att leda verksamheten och fortsätta utvecklingen av vår kommunala service till våra invånare och företag, säger Parisa Liljestrand, kommunstyrelsens ordförande (M).

– Med denna rekrytering får vi en kommundirektör som kan ta sig an de stora utmaningar kommunen har – t.ex. arbetet med Arlandas riksintresseprecisering och Roslagsbanans utveckling – utan att vi tappar farten. Annika Hellberg är en person med stor integritet som visat att hon alltid har Vallentunas bästa för ögonen. Jag ser fram emot att få arbeta tillsammans med Annika i hennes nya roll, säger Jerri Bergström, oppositionsråd (S).

Vad kommer Annika betyda för Vallentuna kommun?

De senaste åren har Vallentuna kommun tagit stora steg i utvecklingen och har ett uttalat fokus på kvalitetsarbetet. Vallentuna ska bli den kommun i Sverige som ger högst kvalitet där vi utgår ifrån den samlade effekten av verksamheternas resultat, kundernas upplevelse och kostnaden för skattebetalarna.

En av framgångsfaktorerna i Vallentunas utveckling är samverkan, både inom kommunen och genom olika samarbeten såsom det kommande ledarskapet för Stockholm Nordost (STONO) där kommunstyrelsens ordförande Parisa Liljestrand blir ordförande under 2021-2022. Annika Hellberg ser stora värden i omvärldsorientering och samarbeten för kontinuerligt förbättringsarbete.

– Jag kommer bygga vidare på det utvecklingsarbete som pågår i Vallentuna kommun för att skapa goda resultat i verksamheterna. Genom samarbete kan vi fortsätta att utvecklas och erbjuda god service och bemötande till kommuninvånare och företag, säger Annika Hellberg.

Vad betyder Vallentuna för Annika?

Annika har bott i Vallentuna kommun större delen av sitt liv, det är här hennes barn vuxit upp och det är här hon bor nu. Att arbeta på kommunen är en självklarhet för henne, där hon med stort engagemang vill skapa en så bra verksamhet som möjligt och använda skattepengarna effektivt.

– Vallentuna kommun är fantastisk och min utgångspunkt är att Vallentuna är den bästa platsen att bo och leva, växa och utvecklas på. Här finns det goda möjligheter till bra utbildning, fritid, föreningsliv och arbete. Det vill jag både bibehålla och utveckla, avslutar Annika Hellberg.

Annika Hellberg tillträder sitt nya uppdrag den 26 mars 2021.

Annika Hellberg

Kommundirektör 08 587 852 12