Vallentunas kvarn invigs - vingpaketet är unikt i Sverige och världen!

Vallentunas kvarn invigs - vingpaketet är unikt i Sverige och världen!

Vallentunas landmärke, Väsby kvarn, totalförstördes i en anlagd brand 2008. Den har nu återuppstått med hjälp av nya tekniska lösningar och donationer från kommunen, näringslivet och ideella krafter. Detta firas på invigningen den 19 maj tillsammans med alla som bidragit. Hela Vallentuna bjuds in till en egen ”Kvarnens dag” med musik, dans, aktiviteter för barn i Kvarnens historiska anda.

Unika lösningar

Vallentunaborna Gudrun Schön Johansson och Bertil Johansson, som har personligt intresse för kvarnar, påbörjade en process som landade i att kommunen, Vallentunaföretag och Vallentunabor fick ihop de resurser som krävdes till att bygga kvarnen. Kommunfullmäktige budgeterade 2018 2 miljoner till projektet.

Den nya kvarnen ser till det yttre ut som originalet. Den har att uppförts hantverksmässigt i trä, men den saknar sina kvarnsfunktioner. Avsikten är inte att återskapa de kulturhistoriska värdena.

Då den nya kvarnen saknar sitt kvarnmaskineri så behövdes nya lösningar på hur vingarna skulle kunna rotera.

- Systemet för vingpaketet är unikt för Sverige och världen. Det är utvecklat av Vallentunabon Bo Pahlén, som är en av donatorerna till projektet, säger Azadeh Saiah, projektledare för projektet ”Återbyggnad kvarnen” på Samhällsbyggnadsförvaltningen.

Kvarnens vingar är monterade på drivaxelns yttre del i den så kallade ”gångåsen”. Gångås är ett äldre namn på en väderkvarns vingaxel, det vill säga den vågrätt liggande axel som vingarna sitter på. I gångåsen yttre del finns "ögon", eller hål, där varje vinge är monterad.

För att få vingarna att rotera är en kraftig stålaxel monterad in i kvarnen. Vingarna drivs av en varvtalsstyrd elmotor, som via en snäckväxel och drivkedja får vingarna att rotera. Vingarnas hastighet är ca 1 varv per 2 minuter.

- Det här skulle kunna vara en lösning för andra kommuner att som har förstörda kvarnar och vill återuppbygga dom utan kvarnmaskineriet. Säger Azadeh Saiah.

Innovatören av vingpaketet kommer vara på plats på invigningen för berätta mer om de tekniska lösningarna.

Vallentunas kvarn får en egen dag - ”Kvarnens dag” återuppstår!

Kvarnen har tidigare haft en egen dag som varit en naturlig mötesplats för många Vallentunabor.

- Nu tar vi upp traditionen igen, säger Sofie Thorin, Marknadsstrateg på Vallentuna kommun. Tanken är att Kvarnens dag ska kunna återkomma och bli en utflyktsdag för Vallentunabor, både barn och vuxna. Kanske föreningar kommer se det som en naturlig samlingsplats för sina aktiviteter.

Söndagen 19 maj invigs kvarnen kl. 13.00 av kommunstyrelsens ordförande, Parisa Liljestrand. Särskilt inbjudna är alla som bidragit till uppbyggnaden på olika sätt. Donatörerna kommer att synas på en gemensam skylt som kommer sitta vid kvarnens entré.

Praktisk info

• Vad? Kvarninvigning
  • När? 19 maj kl. 13.00-15.00
  • Var? Kvarnberget bredvid Kvarnbadet

Välkomna!

Kl 13.00 inleds med invigning av kommunstyrelsens ordförande, Parisa Liljestrand. Dagen till ära uppträder Vocales-kören, Vallentuna dansförening och Bengt Mattsson och Maria Ehrman spelar nyckelharpa och fiol. Grävelsta gård finns på plats med lammburgare och korv från egen gård. Vallentuna hembygdsförening berättar om platsens historia och inne i kvarnen blir det en utställning om kvarnar i Vallentuna. Man kommer också få höra om kvarnens återuppbyggnad och ta del av bilder från processen. Vallentuna kommun ordnar barnaktiviteter som går i kvarnens historiska anda. Bland annat kommer arbetshästen Lilleman. Inför eventet bjuds barn i kommunen in till att rita kvarnar som kommer att ställas ut i kvarnen på invigningen. Teckningar kan lämnas in på Kontaktcenter i Vallentuna Kulturhus. Programmet uppdateras på upplevvallentuna.se då aktiviteter tillkommer när många vill vara med på olika sätt.

- Vi tackar alla som bidragit till uppbyggnaden av kvarnen, säger Parisa Liljestrand. Det är underbart att se så många som ställt sig bakom uppbyggnaden av denna kommungemensamma symbol. Det är tack vare ett stort engagemang från företag, föreningar och enskilda Vallentunabor som vi tillsammans kan inviga kvarnen den 19:e.

Alla som vuxit upp med kvarnen och har fina minnen därifrån uppmuntras höra av sig till kommunen via kontakt@vallentuna.se.