VårgårdaHus och Nibe samarbetar för lönsam solenergi på villor.

VårgårdaHus och Nibe samarbetar för lönsam solenergi på villor.

Låt solen göra jobbet

Sökandet efter miljöeffektiva energikällor går oförtrutet vidare. Solenergin är en av de bästa, men den har än så länge varit kostsam för privatpersoner att använda. Men efterfrågan har tryckt ned priset, så nu börjar det se ljusare ut!

VårgårdaHus har inlett ett samarbete med Nibe för att hjälpa sina kunder att producera egen el.

Med egen solel blir man så kallad mikroproducent av grön el. Man gör en miljöinsats genom att närproducera förnybar energi utan några utsläpp. Dessutom slipper man oroa sig när elpriser rakar i höjden.

Kostnaden för solceller har gått ned markant de senaste åren. Efterfrågan på världsmarknaden har ökat, dessutom har produktionen av paneler med solceller rationaliserats. Det här har lett till att priset på solcellspaket sjunkit till en helt annan nivå och blivit högintressant för den svenska marknaden.

Hur fungerar solel?

Enkelt förklarat fungerar det så att när solen träffar en solpanel genereras energi i form av likström som via en växelriktare omvandlas till växelström. Elen som produceras tar sedan närmaste vägen till användaren, dvs. det egna huset. Eventuellt överskott säljs vidare ut på elnätet och används i grannskapet när de köper el från sin leverantör.

Det uppskattas att produktionen av solel ger ungefär 1000 kWh per kW solcellspaket årligen. Den del som man använder i sitt hem är ”gratis”. (Besparingen motsvarar summan av: elöverföring, elpris (kWh-priset), skatt och moms.) Det som ni inte gör av med blir till inkomst genom försäljning. Summan inkluderar samma delar som ovan + 60 öre/kWh från staten, via deklarationen.

Fördelaktiga bidrag

Det är viktgt att man får ett bra avtal för den el man ska sälja, och även den man behöver köpa. Var därför noga när man väljer elbolag. Det är svårt att vara exakt, men räkna med att det egna hemmet använder ungefär hälften av den solel som produceras. Resten säljs vidare ut på elnätet. (För ett solcellspaket på 3 kW betyder det ca 1500 kWh i besparing och lika mycket i försäljning per år.)

Mankan ansöka om ett så kallat installationsstöd hos Länsstyrelsen. Om det blir beviljat täcker det 20 procent av installationskostnaderna (maxgräns: 1,2 milj. kr). Väntetiden är dock lång. Man kan få vänta upp till två år innan man får besked.

Ett alternativ till detta är att ansöka om rotavdrag på 30 procent av arbetskostnaderna. Man kan dock inte få BÅDE installationsstöd och rotavdrag, så man måste välja något av alternativen. Kontakta Länsstyrelsen för mer info.

En investering som betalar sig

Solpaneler med solceller har en god livslängd. Panelerna beräknas hålla i minst 30 år, vilket också garanteras genom en 25 års effektgaranti. Med bidrag från länsstyrelsen tillsammans med den minskade utgiften för elförbrukning, samt inkomsten av försäljning av solel, kan man ofta räkna hem sin investering i solpaneler på omkring tio år.

Produkter från Nibe

Från VårgårdaHus kan man beställa solcellspaket från Nibe, en garanti för god kvalitet. Man kan exempelvis välja mellan färdiga paket för 3 kw, 6 kw samt 9 kw. Vilken storlek man bör välja beror på hur mycket el man vill producera samt hur stor takyta man har.

Låter det här intressant? Då rekommenderar vi att du läser vidare på Nibes hemsida. Där finns utförlig information om både solenergi och om produkter du kan beställa.

Kategorier