Kinesiska nyåret firas på Östasiatiska museet

Kinesiskt nyår på Östasiatiska museet – fira in Hundens år!

Nu lämnar vi Tuppens år och går in i Hundens. Världen över firas det kinesiska nyåret med stora festligheter. Första dagen på det nya året infaller denna gång 16 februari. På Östasiatiska startar vi lite i förväg och firar traditionsenligt in Hundens år redan helgen före. Lördag 10 februari håller vi årets viktigaste och största fest.

Följ med Draken i nyårsparaden från Kungsträdgården i Stockholm till Skeppsholmen och Östasiatiska museet, där vi firar Hundens år! Ta del av lejondans, aktiviteter och visningar för hela familjen. Det bjuds på framträdanden & prova på-aktiviteter med bland annat Bea Szenfeld, som viker origami. Firandet börjar i Kungsträdgården kl 12.00.

Lördag 10 februari 2018 kl 12 – 16

Fri entré!

12.00 Kungsträdgården

Draken och Lejonet dyker upp i norra Kungsträdgården vid Hamngatan. Alla är välkomna att hänga med i dans- och musikparaden till museet på Skeppsholmen!

13.00-16.00 Östasiatiska museet, Skeppsholmen

Firandet börjar utanför museet med lyckönskningar inför det nya året.

Sedan kan man ta del av kinesiskt gästspel med Shandong Dance Group som dansar traditionell kinesisk yangko, taikotrummor, drakdans, fotografering med Draken och Lejonet, ”stage fighting” à la Jing Ju/Pekingopera och mycket mer.

I Biblioteket är det öppet för kinesisk kalligrafi och teceremoni.

I Ateljé Draken kan både stora och små kreatörer prova på origami med bland andra Bea Szenfeld, som viker pappershundar. Möt även ”den magiske klipparen från Öst” - Zhou Kesheng från Shandongprovinsen.

_____

Ladda ner programbladet för det kinesiska nyårsfirandet på Östasiatiska museet här: Programblad: (PDF-dokument, 1,8 MB) (Med förbehåll för tryckfel samt ändringar i programmet.)

Vill du veta mer om aktiviteter som passar hela familjen rekommenderar vi att du klickar här.