Fotoutställningen Afghan Tales öppnar på Världskulturmuseet

Fotoutställningen Afghan Tales öppnar på Världskulturmuseet

Den omtalade fotoutställningen Afghan Tales kommer till Sverige och Världskulturmuseet. De senaste årens alla krigsbilder från konfliktdrabbade Afghanistan har satt spår. Men i landet finns också en annan verklighet. I Afghan Tales visas 75 fotografier tagna av 22 samtida afghanska fotografer, som tillsammans bidrar till att göra bilden av Afghanistan mer komplex. Krig, terror och förtryck är en del av vardagen – men i Afghanistan finns också utveckling och hopp.

I utställningen möter besökaren det samtida Afghanistan, ett land många människor flytt från de senaste 30 åren. Efter att talibanernas totalförbud mot fotografering togs bort 2001, har en ny generation afghanska fotografer vuxit fram. Att arbeta med foto i landet innebär både möjligheter och stora utmaningar, framför allt för kvinnor. Flera av de utställande fotograferna har blivit hotade till livet, kidnappade och gripna på grund av de historier de har dokumenterat, eller enbart för att de är fotografer. Trots det kämpar de vidare för att visa en nyanserad bild av Afghanistan.

- Att se Afghanistan genom afghanska fotografers ögon ger oss en sällsynt möjlighet att uppleva landet inifrån. Vardagen skildras med närvaro och följsamhet och ger en möjlighet att fördjupa bilden av ett land som många känner till men få vet mycket om, säger Bianca Leidi, producent för utställningen på Världskulturmuseet.

Afghan Tales är skapad av danska företaget Commerce and Culture som har ett flerårigt engagemang i utvecklingen av afghanskt fotografi. Under fyra år har de på uppdrag av den danska ambassaden i Kabul, drivit ett projekt med syfte att stötta den professionella fotoscenen i Afghanistan. Ett nätverk av afghanska fotografer har arbetats upp och ett arkiv av bilder sammanställts. Det är ur denna samling Afghan Tales tagits fram. Utställningen visas på Världskulturmuseet till och med 8 januari 2017.

- Genom människors migration och flykt skapas länkar och relationer mellan Sverige och andra områden i världen, säger Karl Magnusson, museichef på Världskulturmuseet. Under 2015 kom det drygt 40 000 flyktingar från Afghanistan, en majoritet av dessa är ensamkommande barn och unga. Det känns viktigt att Världskulturmuseet kan vara med och bidra till en fördjupad och mer nyanserad bild av en vardag som många nu tvingas lämna.

Johanna Flemström, kommunikatör Världskulturmuseerna

010-456 1161, johanna.flemstrom@varldskulturmuseerna.se

Världskulturmuseerna bedriver sin verksamhet på Etnografiska museet, Medelhavsmuseet och  Östasiatiska museet  i Stockholm samt Världskulturmuseet i Göteborg, där myndigheten också har sitt säte.