VARTA AG publicerar ny hållbarhetsrapport

I den aktuella hållbarhetsrapporten presenterar teknikkoncernen sin bolagsövergripande hållbarhetsstrategi och agenda.

VARTA AG har publicerat sin nya hållbarhetsrapport. I den samlade rapporten för 2021 har bolaget bland annat definierat sex ansvarsområden utifrån vilka hållbarhetsstrategin ska implementeras. Fem av FN:s 17 mål för hållbar utveckling definierar inriktningen. Dessa är: klimatskyddsåtgärder; hållbar konsumtion och produktion; industri, innovation och infrastruktur; anständigt arbete och ekonomisk tillväxt; prisvärd och ren energi.

Dessutom fokuserar VARTA också på vidareutveckling av sitt självdefinierade hållbarhetsarbete som företaget framgångsrikt har genomfört under många år. Till exempel har flera års arbete gjort det möjligt att idag uppnå att 92 % av elbehovet från produktionsanläggningarna världen över kommer från förnybara energikällor.

Herbert Schein, VD för VARTA AG: "Under 2000-talet måste alla företag ställa sig frågan: Hur kan vi se till att all vår verksamhet inte sker på bekostnad av kommande generationer? Vi har lärt oss att resurserna inte är oändliga. Vi måste se till att vi hanterar det vi har på ett ansvarsfullt sätt. Som batteritillverkare har vi ett särskilt ansvar eftersom våra produkter på ett avgörande sätt bidrar till energiomställningen. Därför har hållbarhet alltid varit ett krav vi har på oss själva och ett incitament för våra handlingar."

Rainer Hald, CTO tillägger: "För ett teknikföretag innebär hållbarhet att använda alla resurser så ansvarsfullt som möjligt. Detta inkluderar inte bara de råvaror vi bearbetar. Ett företag är bara lika bra som de människor som arbetar där. Den kan bara frodas i ett samhälle den bryr sig om, i en värld den bryr sig om."

VARTA AG:s hållbarhetsredovisning 2021 kan laddas ner här: https://www.varta-ag.com/fileadmin/varta_ag/publications/Corporate_Social_Responsibility/VARTA_AG_Sustainability_Report_2021.pdf

Media contact
Christian Kucznierz
Head of Corporate Communications