VARTA Consumer Sweden AB ingår samarbete med återvinningsappen Bower

VARTA Consumer Sweden AB ingår idag den 22 mars ett samarbete med den Svenskutvecklade återvinningsappen Bower (tidigare Pantapå). Detta samarbete möjliggör att som första batteriproducent kunna erbjuda pant på alla förpackningar som säljs i Sverige.

Med Bower-appen är det möjligt för användare att panta alla typer av konsumentförpackningar på Sveriges över 5000 återvinningsstationer och på så sätt samla poäng som sedan kan användas vid nästa köp eller doneras till ett välgörande ändamål. Samarbetet innebär att kunder kommer att kunna panta alla förpackningar från hela VARTAs sortiment som säljs i Sverige.

”Som batteriproducent har vi en skyldighet att bidra till ett mer hållbart samhälle inte bara genom att fokusera på en hållbar batteriproduktion utan att även tänka cirkulärt och det inkluderar givetvis våra förpackningar. Att ansluta oss till Bower är en del av vårt långsiktiga hållbarhetsarbete där vi vill uppmuntra till ett mer hållbart konsumentbeteende. Vår förhoppning är att vårt samarbete även ska påminna användare att återvinna sina batterier så att vi tillsammans kan öka återvinningsgraden i Sverige.” säger Peter Wallunger, VD på VARTA Consumer Sweden AB.

Den svenskutvecklade återvinningsappen Bower lanserade 2018 en världsunik lösning som gör det möjligt att panta alla typer av förpackningar med hjälp av mobilen.

“Det gläder oss enormt att viljan att ta ansvar expanderar över branschgränser. För att lyckas förändra konsumentbeteenden och samtidigt öka återvinningsgraden i stort, ligger ett enormt ansvar hos producenten. Grundidén till det som kom att bli Bower baseras på de tydliga synergierna mellan pant och en ökad återvinning. Idag återvinns 80% av alla plastförpackningar med ett pantvärde medan siffran för de icke-pantbelagda förpackningarna är ofantlig mycket lägre. Incitament ökar återvinningen, så varför inte sätta ett pantvärde på samtliga förpackningar?

Vi känner en otrolig glädje över att VARTA väljer Bower att verka som innovativ plattform i möjliggörandet av den ökade återvinningen.” säger Suwar Mert, grundare av Bower.

För mer information om Bower, vänligen besök: www.getbower.com
För Pressbilder: www.getbower.com/press

För mer information om VARTA Consumer Sweden AB, vänligen besök: https://www.varta-consumer.se/sv-SE

För mer information, kontakta:

Bower: Suwar Mert, CEO, Email: suwar@getbower.com

VARTA Consumer Sweden AB: Emma Cole, Sälj & Marknadskoordinator, Email: Emma.Cole@varta-household.com

• varta
  • samarbete
  • hållbarhet
  • återvinning
  • batterier
  • bower

VARTA AG produces and markets a comprehensive battery portfolio, ranging from microbatteries, household batteries, energy storage systems to customer-specific battery solutions for a wide range of applications. As the parent company of the Group, it operates in the business segments “Lithium-Ion Solutions & Microbatteries" and "Household Batteries”. VARTA Consumer Sweden AB is a part the "Household Batteries" business segment.