Sandra och Jonas Kranskulla och Kransmas

Notera att ledningen för Vasaloppet frångår en tradition att oftast utse en duktig skidåkare från IFK Mora och Sälens IF till kranskulla. Nu blir det en gymnast som får det ärofyllda uppdraget.

- Genom det här beslutet vill vi poängtera att IFK Moras idrottsallians, som är delägare i Vasaloppet, innehåller sex föreningar. Gymnastiken är den största föreningen och deras medlemmar ställer alltid upp med funktionärer under Vasaloppsveckan, säger Vasaloppets tävlingsledare Bo Johansson.

Sandra Brander blev mycket överraskad när hon fick frågan om hon ville bli kranskulla.

- Det har ju ofta varit en skidtjej, därför blev jag väldigt förvånad när de frågade mig. Samtidigt är det roligt att tävlingsledningen valde en gymnast, säger Sandra, som till vardags studerar på KTH (Kungliga Tekniska Högskolan) i Stockholm.

Varit funktionär

Sandra kommer från Mora och Vasaloppet har varit en naturlig del i hennes uppväxt.

- Under de senaste årens Vasaloppsveckor har jag jobbat vid skidinlämningen efter målgången. Vi passar åkarnas skidor medan de duschar, äter mat och återhämtar sig. Där har man verkligen fått möta alla typer av Vasaloppsåkare. Det har varit riktigt roligt, säger Sandra.

Men i vinter blir hon ambassadör för Vasaloppet och sedan får hon ta emot segraren på upploppet.

- Det är naturligtvis en stor ära. I mina hemtrakter är det något oerhört stort att någon gång fått vara kranskulla. Nu får jag hoppas att det kommer en ensam segrare på upploppet så man på ett bra sätt kan hänga lagerkransen över honom, säger Sandra, som också avslöjar sin favorit.

- Jag hoppas naturligtvis att en Moraåkare som Erik Eriksson vinner. Om han inte kommer först i mål så håller jag på Jerry Ahrlin. Han var ju varit nära att vinna många gånger.

Överraskad på jobbet

En dag, när Jonas Nilsson jobbade som vanligt på Ica i Sälen ringde telefonen. Det var tävlingsledningen för TjejVasan som frågade om han ville bli kransmas.

- Gissa om jag blev både överraskad och glad. Det är liksom inte i den miljön som man förväntar sig den frågan, säger Jonas Nilsson, som verkligen kommer från en Vasaloppsfamilj.

Hans morfar Bengt Samuelsson var en av de mest klassiska Vasaloppsfunktionärerna i Sälen. Hans mor Britta Nilsson (Samuelsson) var kranskulla 1979 när Ola Hassis vann.

- Mamma vet ännu inte att jag kommer att bli kransmas. Men jag förmodar att hon kommer att bli stolt. Här i västra och norra Dalarna är detta något mycket stort.

Jonas en gedigen idrottsbakgrund inom Sälens IF. Han har åkt skidor, orienterat och friidrottat.

- Under ungdomsåren ansågs jag vara lovande, med sedan blev jag sjuk och fick sänka mina egna ambitioner. I dag håller jag på med skidor och friidrott mest för att det är roligt. Jag har istället gått en tränarkurs (steg 2) i längdskidor. Där ser jag en spännande framtid.

Men först ska han fullfölja sitt nya uppdrag. Jonas tvekar inte vem han hoppas vinner TjejVasan:
-  Det skulle vara roligt om Elin Ek vann.

Fakta/ Sandra Brander

Ålder: 19.

Bor: Stockholm och i Mora.

Gör: Studerar på KHT i Stockholm.

Intresse: Gymnastik.

Aktuell: Kranskulla i  Vasaloppet 2009.

Fakta/ Jonas Nilsson.

Ålder: 21.

Bor: Sälen.

Gör: Arbetar i butik.

Intresse: Skidor, friidrott, orientering.

Aktuell: Kransmas i TjejVasan 2009