Don Melchor 2015 hyllas av James Suckling

Don Melchor 2015 hyllas av James Suckling

Don Melchor 2015 fortsätter att skörda toppoäng. Den amerikanska vinskribenten James Suckling ger årgången enastående 98 poäng och hyllar vinets komplexitet och nyansrikedom:

”The aromas of lead pencil, blackcurrant and tar are impressive with just a hint of fresh herb. Sweet tobacco. Iodine. Full body, very tight and polished with ultra-fine tannins and a refined, textured finish.” James Suckling

I tidskriften Wine Spectator får Don Melchor 2015 96 poäng och listas i sektionen ”Hot Wines”, där man lyfter fram exceptionella årgångar. Inget chilenskt vin förutom Don Melchor har någonsin belönats med så höga poäng av Wine Spectator.

Övriga poäng för Don Melchor 2015:
96 Pts – Tim Atkin
94 Pts – Wine Enthusiast
95 Pts – Descorchados 2018
18+ Pts – Jancis Robinson

En begränsad mängd av Don Melchor 2015 finns fortfarande tillgänglig i Systembolagets beställningssortiment.

Om Don Melchor:
1987 lanserades den första årgången av Don Melchor, vars namn är uppkallat efter vineriets grundare Don Melchor Concha y Toro. Don Melchor är ett av Chiles mest välrenommerade viner som internationellt prisas årgång efter årgång. Druvorna odlas på vingården Puente Alto, belägen 650 m.ö.h vid foten av Anderna. Här råder det utmärkta förhållanden för att odla förstklassig Cabernet Sauvignon. Läs mer om vinet här.