Don Melchor – Chiles bästa Cabernet Sauvignon

Don Melchor – Chiles bästa Cabernet Sauvignon

Wine Enthusiast har belönat Don Melchor 2015 med enastående 94 poäng, det högsta betyget någonsin för en chilensk Cabernet Sauvignon. Poängen, som delades ut i senaste utgåvan av Advanced Buying Guide, befäster Don Melchors ställning som en av de bästa Cabernet Sauvignon-vinerna, inte bara i Chile utan i världen.

Don Melchor 2015 är den 29:e årgången av detta klassiska vin och beskrivs av vinmakare Enrique Tirado som "en av de bästa årgångarna i mitt liv, exemplarisk med superp balans". Vinet är en blend av 92 % Cabernet Sauvignon, 7 % Cabernet Franc och 1 % Petit Verdot och är lagrat på franska ekfat i 15 månader.

En begränsad mängd av Don Melchor 2015 finns fortfarande tillgänglig i Systembolagets beställningssortiment.

Om Don Melchor:
1987 lanserades den första årgången av Don Melchor, vars namn är uppkallat efter vineriets grundare Don Melchor Concha y Toro. Don Melchor är ett av Chiles mest välrenommerade viner som internationellt prisas årgång efter årgång. Druvorna odlas på vingården Puente Alto, belägen 650 m.ö.h vid foten av Anderna. Här råder det utmärkta förhållanden för att odla förstklassig Cabernet Sauvignon. Om du vill läsa mer om vinet, ladda gärna ner produktbladet nedan eller besök vår hemsida.