Ekologisk nyhet från Bonterra – The Econic Chardonnay

Ekologisk nyhet från Bonterra – The Econic Chardonnay

Under hösten 2015 lanserades The Econic Zinfandel, ett kraftfullt rödvin som har blivit mycket uppskattat av både vinjournalister och vindrickare. Nu kommer uppföljaren, The Econic Chardonnay, även den ekologisk och fullmatad med smak. Stilen är klassiskt kalifornisk med tropisk frukt och rostade fat och smakmässigt är vinet en perfekt matchning till smakrika fiskrätter som smörstekt torskrygg eller lax med vitvinssås. Gott även till det vegetariska grillköket.

The Econic Chardonnay finns i Systembolagets ordinarie sortiment från och med den 1 juni.

Artikel.nr: 6716
Årgång: 2014
Ursprung: Mendocino County
Druvblandning: 77 % Chardonnay, 12 %Viognier, 10 % Muscat, 1 % Rousanne

Se HÄR i vilka butiker du kan hitta vinet.

Bakom The Econic Chardonnay står den välrenommerade producenten Bonterra Organic Vineyards, som anses vara något av en pionjär inom ekologisk och hållbar vinodling i Kalifornien. Vinet kommer att vara KRAV-märkt, precis som ”storebror” The Econic Zinfandel.

Är du intresserad av mer information kontakta Hanna Löfgren på hanna.lofgren@vctsweden.com

VCT Sweden, dotterbolag till chilenska Concha y Toro S.A grundades i januari 2009. Concha y Toro S.A är Sydamerikas största exportföretag av vin och världens sjätte största vinproducent. Med ett helhjärtat fokus på viner från Sydamerika och USA erbjuder vi ett brett sortiment från bland annat Casillero del Diablo, Trio, Sunrise, Viña Maipo och Trivento. Vi erbjuder även ekologiska viner från Emiliana i Chile och Bonterra i Kalifornien.