Årets vinnare av E-prize 2013

Vasakronan, Stena Aluminium och Thorn Lighting är företagen som vinner näringslivets prestigefulla energipris E-Prize 2013. Priset belönar små och stora företag i Sverige som på ett innovativt och effektivt sätt arbetar för att spara energi och samtidigt skapar bättre affärer. Priset delas i år ut för femte gången av Veckans Affärer i samarbete med Eon.

Vasakronan  - är årets pristagare i kategorin Fastighet och Offentlig sektor.

Genom att sätta upp den tuffa målsättningen att bli minst 50 procent energieffektivare än konkurrenterna, och nära nog vara där, har man blivit en förebild för hela fastighetssektorn.

Stena Aluminium - vinner årets E-prize i kategorin Stora företag. Aluminiumföretaget, en av Sveriges största energiförbrukare, har tagit ett helhetsgrepp om energieffektiviseringen som löper genom hela processen och hela organisationen och ända ut till kunderna.

Thorn Lighting - får årets E-prize i kategorin Små och medelstora företag. Belysningsföretaget visar att det även med många små medel, och utan större investeringar går att genomföra omfattande energieffektiviseringsprojekt.

Juryns motiveringar till årets E-prize lyder:

Vasakronan Fastighet och Offentlig sektor

”Är man riktigt stor och stark, måste man också vara riktigt smart. Och det lönar sig att provocera. Med det stöddiga målet att vara 50 procent bättre än konkurrenterna på energieffektivisering har man begått stordåd för såväl de egna finanserna som för miljön. Genom att vara en så tydlig ledstjärna med ambitiösa mål, innovativa lösningar och ett engagemang som sträcker sig ända ut till kunderna sätter Vasakronan press på en hel bransch.”

Stena Aluminium - Stora företag

”När man verkar i en bransch som är själva sinnebilden för energislukande industri finns stora pengar att tjäna på minsta lilla effektivisering. Och tar man då på allvar tag om energifrågan i såväl de egna processerna, produkterna som i samverkan med samhället ger det ordentlig utdelning. Med ett engagemang som genomsyrar hela organisationen från högsta ledningen och ända ut till kunderna är Stena Aluminium ett föredöme när det gäller smart och innovativ energieffektivisering i den tunga industrin.”

Thorn Lighting - Små och medelstora företag

”Även i verksamheter som inte tillhör de energihungrigaste finns alltid potential att effektivisera. Då handlar det om gnetandet och de små åtgärderna som ofta kan göras utan större investeringar men med systematik i arbetet. Med en tydligt engagerad ledning som tillsammans med medarbetarna syns i processen och även sprider det vidare har Thorn Lighting visat att även många små steg till slut ger stort avtryck på sista raden i energikalkylen.”

Om priset:

E-prize är näringslivets mest prestigefulla energipris och belönar små och stora företag i Sverige som på ett innovativt och effektivt sätt arbetar för att spara energi och samtidigt skapar bättre affärer. Priset delas i år ut för femte gången av Veckans Affärer i samarbete med Eon.

Om Juryn:

Maria Sunér-Flemming, ansvarig för energi- och klimatpolitik på Svenskt Näringsliv, Erik Brandsma, generaldirektör på Energimyndigheten, Martina Krüger, ansvarig för klimat och energi för Greenpeace i Norden, Jonas Abrahamsson, koncernchef och vd Eon Norden och Per Olof Lindsten, redaktör Veckans Affärer (ordförande).

Priset delades ut den 2 oktober 2013 på stor gala på Grand Hotel i Stockholm

Mer inforamtion och kontakt:

Veckans Affärers hållbarhetsredaktör, Per-Olof Lindsten, pol@va.se, 08 - 7363110.

Presskontakt: Joanna Sundström, The Valley, joanna@thevalley.se 0733466662

• the valley
  • Stefan Krook
  • soledad piñero misa

Veckans Affärer skildrar de nya idéerna, människorna och affärerna. Vi identifierar och granskar de viktigaste förändringarna som påverkar svenskt näringsliv. Och vi gör det med ett framåtblickande perspektiv, inspirerande läsning och välunderbyggd journalistik.

Joanna Sundström

Presskontakt E-prize & Social Capitalist Award Veckans Affärer Presskontakt 0733466662