Vinnare av årets Social Capitalist Award 2013

Stefan Krook grundare av God El och Soledad Piñero Misa, initiativtagare till Retoy kammar hem priset som Årets samhällskapitalist och Årets samhällsentreprenör. Priset delas ut för sjunde året i rad och är en av Sveriges främsta utmärkelser till förebilder som byggt upp verksamheter som bidrar till att lösa samhällsproblem. Social Capitalist Award delas i år ut av Veckans Affärer i samarbete med SEB och Svenska Postkodlotteriet.

Årets samhällskapitalist – Stefan Krook

Serieentreprenören Stefan Krook är den hållbare innovatören som vågar ta risker, följa sitt hjärta och mot alla odds utmana storbolag inom traditionella, stelbenta branscher.

”Egoistiska bolag har ingen framtid”, slår Stefan Krook fast, mannen bakom bolag som GodEl och GodFond samt det relativt nystartade Kivra som med en säker, digital brevlåda i mobilen ska utmana Posten. För detta tilldelas han i dag utmärkelsen Årets Samhällskapitalist 2013.

Årets samhällsentreprenör - Soledad Piñero Misa

Varje barn i Sverige har i genomsnitt 538 leksaker. Det är en osund situation och det är också ett tecken på ohållbara konsumtionsmönster som vi överför till våra barn. Detta är något som vinnaren av priset Årets Samhällsentreprenör har tagit fasta vid. Priset går till Soledad Piñero Misa, grundaren av Retoy, leksaksföretaget som inte säljer några leksaker, men som med leken som verktyg lär barnen om hållbar konsumtion och mänskliga rättigheter. ”Barn gör som vi gör, inte som vi säger”, konstaterar Soledad Piñero Misa som redan nått ut till mer än 200 000 barn och nu vill nå ut till alla Sveriges kommuner och så småningom även internationellt.

Juryns motiveringar:

Årets samhällskapitalist – Stefan Krook

”När jag startade sa folk att jag var galen.” har serieentreprenören själv beskrivit det. För tio år sedan var socialt företagande för de allra flesta en totalt okänd fågel i det svenska näringslivet, så visst var han tidigt ute. Sedan dess har innovatören, utmanaren och nytänkaren fortsatt att lika enträget kombinera spännande affärsidéer med ett alltid lika självklart samhällsengagemang. Stefan Krook är den i dag som mer än någon annan personifierar svenskt, socialt företagande.

Årets samhällsentreprenör - Soledad Piñero Misa

En genuin social entreprenör som med en enkel, men samtidigt mångfasetterad verksamhet gjuter verkligt hopp för framtida generationer. Med en hållbar affärsmodell och ett tydligt långsiktigt engagemang visar hon att det går att kombinera glädje, affärer och samhällsansvar. Med Retoy gör Soledad Piñero Misa hållbar konsumtion och mänskliga rättigheter lekande lätt.

Om Social Capitalist Award

Social Capitalist Award och Veckans Affärers pris till Årets Samhällskapitalist och Årets Samhällsentreprenör delas ut för sjunde året i rad till förebilder som byggt upp verksamheter som bidrar till att lösa samhällsproblem och tjäna pengar på samma gång. Bland tidigare års vinnare finns Percy Barnevik, Antonia Axson Johnson, Dan Olofsson och Johan Rockström.

Vinnarna utses av en jury bestående av:

Véronique Lönnerblad, generalsekreterare Unicef, Anna Ryott, vd Swedfund, Fredrik Skärheden, kommunikationschef Postkodlotteriet, Mattias Karldén, försäljningschef Liv, SEB och Per Olof Lindsten, redaktör Veckans Affärer (ordförande).

Priset delades ut den 2 oktober 2013 på hållbarhetsdagen på Grand Hotel i Stockholm.

Kontakt:

Veckans Affärers hållbarhetsredaktör, Per-Olof Lindsten, pol@va.se, 08 - 7363110

Presskontakt: Joanna Sundström, The Valley, joanna@thevalley.se 0733466662

Mer information:

PressrumVeckans Affärer: http://www.va.se/va-press

Veckans Affärer Hållbarhet: http://www.va.se/va-hallbarhet

• hållbarhetsdagen
  • unicef
  • social capitalist of the year
  • hållbara affärer
  • csr
  • hållbarhet
  • goodcause
  • årets sammhällskapitalist
  • årets sammhällsentreprenör
  • veckans affärer
  • ulf skarin
  • svenska postkodlotteriet
  • seb
  • swedfund
  • godel
  • Stefan Krook
  • soledad piñero misa
  • e-prize

Veckans Affärer skildrar de nya idéerna, människorna och affärerna. Vi identifierar och granskar de viktigaste förändringarna som påverkar svenskt näringsliv. Och vi gör det med ett framåtblickande perspektiv, inspirerande läsning och välunderbyggd journalistik.

Joanna Sundström

Presskontakt E-prize & Social Capitalist Award Veckans Affärer Presskontakt 0733466662