Nivy Takpark Bratisalva Slovakien

En oupptäckt värld, Nivy del 1/4

Under min vintersemester i Bratislava, Slovakien, förra året passade jag på att besöka en av deras nyaste Takparker som är belägen ovanpå shoppingcentret Nivy. Nivy är i sin tur lokaliserad strax ovanför den centrala busstationen i huvudstaden. Läget på shoppingcentret, den gröna Takparken samt den anslutande busstationen, gör denna plats väldigt attraktiv, både för inhemska invånare som för turister. Vi ska inte glömma våra minsta invånare insekterna som uppskattar de gröna taket!

Bakgrundsfakta

Busstationen Nivy har alltid varit en busstation men har under de senaste 4 åren totalrenoverats. Dörrarna öppnades först upp för allmänheten under hösten 2021. Kort beskrivet är Takytan 12000m² stor med bland annat; 134 träd, sedum, växter och annan grönska. Utöver detta finns även mindre trädgårdsodling, bikupor, löparbana (ca.500m lång), gym, lekplats, bordtennisbord, schackbräden, bänkar och solstolar, bord och skuggande skydd.

Vintern 2021-2022

Under vintern då jag befann mig i Bratislava, var tyvärr bara en del av taket på Nivy öppet. Däremot var “atriet” öppet. Atriet är en stor yta som består av en lekpark, planteringar, bänkar, en större gradäng, kiosker samt ett café som vetter ut mot den öppna ytan. Jag vill tro att pandemin satte stopp för fler möjliga aktiviteter på detta vackra Taklandskap, så som en julskyltning med försäljning utav bland annat varmt vin, punsch, saftiga langos och potatisplättar. Hur som helst, för mig innebar detta vinterbesök endast en snabb kik och en fortsatt längtan om att få utforska detta Taklandskap, denna oupptäckta värld.

Fortsätt läsa DEL 2/4 (kommer snart)