En oupptäckt värld, Nivy del 3/4

En oupptäckt värld, Nivy del 3/4

Om vi tittar på vad vi har i Sverige så skiljer Takparkskonceptet sig en del. Vi har olika typer av Takparker men är de till för alla?

Takparker för allmänheten i Sverige

En av de största Takparkerna till yta är Emporia i Malmö. Det är en allmän Takpark på ett shoppingcenter inte långt från Öresundsbron med aktiviteter på både sommaren och vintern. Med grön växtlighet som gynnar miljön är Takparken utformad på ett sätt som passar både äldre och yngre. Runt om i Sverige finns flera Takparker som allmänheten kan besöka, men då ofta begränsade i form av takbarer eller restauranger. Vilket också kan betyda en begränsad mängd av växtlighet.

Urbangreen

Urbangreen har byggt flera Takparker med häftiga gröna funktioner och attribut, dock är många utav dem stängda för allmänheten. Campus Albano i Stockholm är en av de få Taklandskapen alla kan besöka. Det är vackra gröna tak som är vackra året om! Annars är de allmänna Taklandskapen som skapas ofta till för att besökarna ska få en häftig stads känsla med inslag av olika gröna miljöer. Ofta finns där en bar, restaurang, tv och/eller plats för evenemang. Hit lockas människor som vill få en unik upplevelse med en vacker utsikt.

Brist på olika typer av Takparker

Jag skulle önska fler variationsrika Takparker runt om i Sverige, gärna med ett stort utbud av aktiviteter för alla åldrar, liksom barnfamiljer. Föreställ er ett Taklandskap där barnen leker på en lekplats, mor-och farföräldrarna som njuter av en kopp kaffe i solen medan föräldrarna spelar pingis, innebandy eller fotboll med de äldre barnen. På somrarna skulle man kunna ha filmkvällar, danskvällar med möjligheten att prova på olika dansstilar, modellvisningar, boule-turneringar och mycket mer. I denna inspirerande miljö skulle man även kunna ta jobbmöten och varför inte ha en afterwork på taket.

Det finns många outnyttjade ytor i städerna såväl som utanför på t.ex. shoppingcentren, som skulle kunna göras om till vackra, gröna Taklandskap. Dessa gröna tak skulle inte bara utgöra en fristad för besökare, utan även vara betydelsefull för klimatet. De miljömässiga fördelarna med gröna tak är många. Bara för att nämna ett par få; taklandskapen skapar förutsättningar för djurliv inne i städer och har en positiv inverkan på biodiversitet. Dvs. vi skapar nya hem för nyttoinsekter. En grön takanläggning har även en avkylande effekt, vilket är otroligt viktigt då temperaturen på jorden ökar i takt med utsläppen. Taklandskapen utgör också ett slags bullerskydd från stadsmiljön. Listan kan som sagt göras lång.

Fortsätt läsa Del 4/4. ( kommer snart)