Foto: Urbangreen

Har ni hört talas om Heat Islands, värmeöar i städer?

Om man mäter temperaturen över ett område där både stadsmiljö och natur ingår upptäcker man att temperaturen är betydligt högre över staden. Dessutom avger det urbaniserade området betydligt mer värme än området som är full med vegetation.

Det finns flera orsaker till att Heat Islands bildas. Dessa bildas i stadsområden där begränsade grönområden är tillgängliga. Byggnader, vägar etc. absorberar och avger mer värme än i en naturlig miljö med grönska. Temperaturen blir högre och koncentrerad och då bildas ”Islands”, Heat Islands.

Tak, väggar, hårdgjorda ytor etc. som inte är gröna buffrar värme och håller kvar den en tid vilket bidrar till att den naturliga kylan som kommer t.ex. på hösten flyttas fram i tid.
Mätstationer i Stockholmsområdet har visat att i Nacka naturreservat kan det vara upp till 7 grader kyligare än i stan.

Vad kan man då göra?
Urbangreens taklandskap har möjlighet att bidra till att minska effekten av Heat Islands.

Genom att kombinera gröna tak av olika slag, gröna fasader, bygga i ljusa material som reflekterar bort värmen och använda de gröna taken i en långsiktig dagvattenstrategi med rätt uppbyggnader kan taklandskap fungera som en hjälpande hand för miljön.

Vi använder t.ex. ljusa träslag som Organowood och när vi använder sten väljer vi kalksten. Under våra tralldäck har vi inte bara ”luft” utan vi har en effektiv ”dold” vattenhantering som också har en kylande effekt.

Gå gärna in och titta på våra olika projekt: https://urbangreen.se/vara-projekt/