På bild: Lucas Rundén (WindowGlass Recycling), Therese Olsson (VD, Venture Cup) och Emil Falk (WindowGlass Recycling)

Världsledande maskiner för fönsteråtervinning blev Startup of the year!

Det återvunna glaset från ett fönster måste vara helt rent för att vara brukbart i produktion av nytt fönsterglas. Detta är någonting som tidigare inte gått att lösa på ett effektivt sätt. Men med hjälp av WindowGlass Recyclings innovativa maskin kan glas och ram enkelt separeras och återvinnas var för sig, utan att skräp blandas med glaset. Affärsidén löser inte bara problemet med återvinningsbranschens stora mängder deponi – alltså material som inte går att återvinna. Den bidrar även till en mer cirkulär fönsterproduktion i en bransch som idag är beroende av en av världens mest exploaterade naturresurser – sand.

Den 25 maj 2023 ägde Regionfinalen i STARTUP 2023 rum i Göteborg. Där vann WindowGlass Recycling Swden inte bara en utan tre kategorier som resulterade i en prispott på sammanlagt 75 000 kronor:

• Best Traction (10 000 kronor)
  • Innovatum Science Park Award (15 000 kronor)
  • JCE Accelerator Award (50 000 kronor)

Vinsten gav även en finalplats i Sverigefinalen 2023, där WindowGlass Recycling Sweden vann tre priser; Best traction, Publikens pris och det ärofyllda priset Startup of the year.

Hej Emil! Vad har din medverkan i Venture Cups tävling gett dig och ditt företag?

- "Vår medverkan i Venture Cup har varit en fantastisk resa som har gett oss ovärderlig feedback och validering. Jag är övertygad om att vårt företag kommer att revolutionera hur världen hanterar sina resurser med våra innovativa maskiner och system. Att få den typen av erkännande från Venture Cups jury och nätverk har verkligen givit oss en kraftig boost i vår vision, något jag hoppas andra kan få ta del av också i framtida Venture Cup tävlingar."

Vad betydde vinsterna i Sverigefinalen för dig och ditt företag?
-"Vinsterna i Venture Cup och utnämningen som årets startup 2023 har verkligen varit en magisk stund för mig och mitt team. Det är svårt att uttrycka hur mycket det betyder, men jag kan försöka beskriva det genom en berättelse. En vän till mig brukar ofta säga att ett företag är en grupp av människor som går samman och erbjuder något som andra människor vill ha. Vår resa började med denna enkla idé. Vi hade passionen och tron på vår produkt – en maskin som kan återvinna fönster och göra en positiv miljöpåverkan. Vårt team kämpade sig igenom många utmaningar och långa nätter med prototyper och tester. När vi deltog i Venture Cup, visste vi att vi hade något unikt och värdefullt att erbjuda världen, men att se vårt arbete bekräftat och belönat på det sättet var bortom våra drömmar. Det var som att allt slit och passion vi investerat i vårt företag, som vår lilla grupp av människor, hade blivit uppmärksammat och uppskattat av en större publik. Vinsten i Venture Cup är jag ödmjukt tacksam att ta emot och förhoppningsvis får jag möjligheten att se andra fantastiska företag gå igenom samma process som vi gjorde framöver." - säger Emil Falk, grundare av Window Glass Recycling Sweden

Läs mer om Window Glass Recycling Sweden här!
--------------------------------------------------------------------------------------------
Den 1 februari 2024 öppnar STARTUP, Sveriges största nationella tävling för dig som vill testa om din affärsidé har vad som krävs för att bli Venture Cups Startup of the Year. Läs mer på www.venturecup.se