Cyberbrott är inte krigshandlingar

Nätkriminaliteten ökar och ställer till allt större problem för myndigheter, företag och privatpersoner. Internationellt finns en tendens att beskriva situationen i termer av ”krig” för att underlätta införandet av kontroll- och övervakningssystem på nätet. Krigsretoriken riskerar därmed att leda till inskränkningar av vår integritet, menar Johan Henrikson, vd på IT-säkerhetsföretaget Verisec.

Kriminella aktiviteter på nätet har mer och mer kommit att uppfattas som delar av ett ”cyberkrig” där länders säkerhet står på spel. Detta krig antas kräva nya former av statlig övervakning, vilket lett till påtryckningar mot leverantörer av kommunikationssystem att bygga in övervakningsmöjligheter i sina programvaror. På så sätt kan stater och myndigheter kringgå vanliga säkerhetsskydd för att avlyssna internet.

Men cyberbrott utgör ingen homogen grupp utan består av olika typer av hot som t.ex. bedrägerier, spioneri, aktivism och vanlig hacking, något som bl.a. kryptologen Bruce Schneier betonat. Dessa brott skiljer sig åt i både strategi och motiv men beskrivs ändå som ett och samma hot i termer av ”krig”. Detta är både missvisande och farligt, menar Johan Henrikson, vd på IT-säkerhetsföretaget Verisec.

”Hoten mot IT-säkerheten är högst reella, men att betrakta all typ av nätkriminalitet som del av ett cyberkrig, som man framför allt gör i USA just nu, är fel väg att gå. Det riskerar att bjuda in till större övervakning och kontroll av medborgarna. Krig förutsätter ju dessutom att man vet något om motståndaren och motivet, vilket man sällan gör när man blir attackerad på internet. Se bara på de senaste attackerna mot de franska och kanadensiska myndigheterna, där vet man ännu inte säkert vem som ligger bakom”, säger han och fortsätter:

”Det vore ytterst olyckligt om vi accepterade krigsdefinitionen och gav efter för påtryckningarna. När väl övervakningsmöjligheter är inbyggda i våra kommunikationssystem finns det ingen väg tillbaka, och vi kan inte förutse hur myndigheterna kommer att använda övervakningen i slutändan. Bruce Schneier har tidigare uppmärksammat denna fara i samband med utvecklingen i USA, men den hotar även oss i Sverige. Därför måste vi i första hand se till att hålla krigsretoriken utanför debatten och istället betrakta cyberkriminalitet som vanlig brottslighet, och bekämpa den inom de ramar som finns idag”.