Dyra lösningar äventyrar småföretagens säkerhet

Avsaknaden av billiga autentiseringslösningar lämnar många svenska småföretag sårbara för dataintrång. På grund av höga priser tvingas de mindre företagen hålla till godo med undermåliga inloggningsskydd baserade på fasta lösenord. Detta är orimligt. Säker autentisering kan inte längre vara en lyxvara utan måste bli tillgänglig för den breda massan, menar Johan Henrikson, vd på Verisec.

Cyberhoten mot företag och organisationer har ökat dramatiskt. De senaste sex åren har antalet anmälda IT-brott fyrdubblats, enligt statistik från Brå. Det är därför hög tid att alla svenska företag får en reell möjlighet att säkra sin verksamhet med hjälp av ett starkt inloggningsskydd. De flesta av de största bolagen har redan hittat en lösning, men många mindre företag saknar de resurser som krävs och får därför nöja sig med svagare alternativ.

”Generellt använder svenska småföretag fasta lösenord när de ska koppla upp anställda mot företagsnätverket. Detta är knappast optimalt, fasta lösenord är ofta svaga och riskabla, vilket inte minst illustreras av hacket mot Bloggtoppen.se för en tid sedan, då tusentals lösenord exponerades. Det är även vanligt att fasta lösenord återanvänds till flera olika sajter, vilket ökar risken för att flera konton kapas. Samtidigt kan det bli rörigt för användaren om denna har många olika lösenord att hantera. Därför har nu allt fler röster höjts för att hitta alternativ till modellen. En lösning är att stärka inloggningsskyddet med hjälp av tvåfaktorsautentisering (2FA), vilket innebär att det krävs två faktorer för att identifiera sig, t.ex. en pinkod och en lösenorddosa. 2FA används idag av internetbankerna och andra större företag, men tekniken har även uppmärksammats av Google som på senare tid lanserat sin Google Authenticator, en smartphone-app som applicerar 2FA på inloggning till Google-tjänsterna”, säger han och fortsätter:

”2FA tillför ytterligare ett säkerhetslager till inloggningen och är en bra lösning för att skapa säker åtkomst till företagsnätverket, men tyvärr är priserna fortfarande höga – att införa en 2FA-lösning med dagens licensmodeller kostar minst 25 000 kr, vilket de flesta småföretag inte har råd med. Det saknas helt enkelt billigare alternativ för mindre aktörer. Ett annat problem är att denna typ av säkerhetslösningar inte riktigt hängt med i utvecklingen av ´molnet´, där allt fler väljer att lägga upp sin information idag. Att flytta verksamhetskritiska system och känsliga uppgifter till molnet har underlättat företagens arbete, men samtidigt gjort dem sårbara för intrång eftersom inloggningen i stor utsträckning baseras på fasta lösenord. En utmaning framöver blir därför att stärka identitetskontrollen vid inloggningen, både i molnet och i småföretagens verksamhet överlag. För att åstadkomma detta måste vi dock ta fram rimligare licensmodeller och billigare autentiseringslösningar, lösningar som är kompatibla med många olika säkerhetsdosor och autentiseringstyper. Detta är en problematik som vi på Verisec nu intensivt försöker lösa”.