Pensionärer som hjälper äldre allt mer populärt

Oavsett om man bor ihop med någon som inte kan vara ensam när man går ut och handlar eller om man har föräldrar som börjar bli lite till åren och man bor för långt bort så har det blivit allt mer vanligt att anlita pensionärer för att få vardagen att gå ihop.

På Veteranpoolen jobbar ålders- och avtalspensionärer som vill fortsätta jobba efter sin pension för att de tycker att det är roligt. - Många av dem brinner för att ge just äldre människor en extra hand med det som behövs för stunden oavsett om det är att städa, följa med till frisören eller uträtta ett ärende åt dem säger Anders Brorström som driver ett av Veteranpoolens kontor i Göteborg.

Relationer i fokus

Bo-Lennart Eriksson 78 har en spännande bakgrund från många yrken och arbetsplatser. Efter pensionen har han jobbat bland annat som bussförare och på Veteranpoolen. – Jag ett par uppdrag där jag hjälper äldre människor. Idag har jag till exempel varit på en promenad i Botaniska trädgården och häromdagen följde jag med en 80-årig man som ville köpa nya munstycken till sin gamla saxofon, berättar Bo-Lennart. För mig handlar det om att bygga upp förtroendefulla relationer, och det är ju jag som kommer tillbaka varje gång så man lär känna varandra och även de anhöriga. Kunderna uppskattar också att jag inte behöver stressa vidare och att de lätt kan ringa och ändra tiden om det skulle behövas, avslutar Bo-Lennart.

Trygghet för anhöriga

Mats Thorner i Timmersdala bor långt ifrån sin drygt 90-åriga mamma i Borås, som behöver hjälp att sköta sin trädgård, med fönsterputsning och med många andra praktiska saker. – Veteranpoolen har bidragit till att mamma haft en mer bekymmersfri tillvaro än annars och att hon fått hjälp snabbare, smidigare och billigare än vad som annars varit möjligt.

Förutom regelbunden trädgårdsskötsel och fönsterputs får mamman även hjälp i akuta situationer då saker krånglat eller gått sönder. - När mamma haft bekymmer har jag alltid vetat att jag kan ringa Veteranpoolen, nästan vad det än handlat om. I praktiken har Veteranpoolen ökat tryggheten för både mamma och för oss anhöriga, säger Mats.

Ett alternativ till kommunens hemtjänst

Veteranpoolen är både ett alternativ och komplement till kommunens hemtjänst och många tjänster är dessutom berättigade till RUT- och ROT-avdrag.

– Att det är samma veteran som kommer tillbaka upplever många som en stor trygghet, och att man är i samma generation gör att man lättare kan identifiera sig med varandra säger Anders Brorström. Min veteran Bo-Lennart kan prata med nästan vem som helst om nästan vad som helst. En oerhörd tillgång i sina uppdrag. Att vi även kan klippa gräset, måla om huset eller sätta upp nya gardinstänger gör att man kanske har möjlighet att bo kvar i många år till.

Kontakta oss

På vår hemsida finns bilder att ladda ner och vill du veta mer är ni välkomna att kontakta någon av oss. Önskar ni kontakt med våra lokala kontor på andra orter i landet, kontakta pressansvarig.

Mats Claesson VD

Karin Högman, pressansvarig

Anders Brorström, Veteranpoolen Göteborg: 031-18 88 69

Sören Johansson, Veteranpoolen Borås: 0769-49 37 39

Bo-Lennart Eriksson, veteran i Göteborg: 0704-26 09 70

• arbeta efter pension
  • mats claesson
  • rot
  • rut
  • veteranpoolen
  • omsorg
  • äldre
  • jobba efter pension

En kontakt - all kompetens
Våra medarbetare är erfarna, yrkesskickliga och engagerade pensionärer som utför allt från hushållsnära tjänster, hantverk och trädgårdskötsel åt privatpersoner till att snabbt rycka in och bemanna de flesta positioner inom ett företag. Med kontor på 50 orter runt om i landet är vi den största aktören i Sverige inom vår bransch och vi fortsätter att utvecklas, växa och bidra till ett bättre samhälle, varje dag.